candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN PENILAIAN AUTENTIK UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN AKUNTANSI KELAS X SMK JAYA RAYA

Sabdo Ariyani, Sudiyanto ., Elvia Ivada

Abstract


ABSTRACT
This research aims to improve the students’ learning motivation by applying authentic assessment in the accounting learning in Grade X of Jaya Raya* Vocational High School in academic year 2016/2017. The sub-jects of this research were 36 students in Grade X Accounting C. The method was used classroom action re-search with two cycles. Each cycle consisted of planning, implementation, observation, and reflection. The data were collected through observation, motivation questionnaire, documentation, authentic task, and inter-view. The data validity technique was used content validity and construct validity. The data were analyzed by using descriptive quantitative and descriptive qualitative. The indicator of success in this research was the percentage of students’ learning motivation scale up to ≥ 75%. The results of research are as follows. (1) There is an improvement of students’ learning motivation average scale. Students’ learning motivation aver-age scale at the pre-action is 55.21%, become 70.70% at cycle 1, and 78.68% at cycle 2. (2) There is an im-provement of students’ learning motivation category distribution. The number of students with high motivation increases, from 0 at the pre-action to 5 at cycle 1 and 8 at cycle 2.
Keywords : authentic assessment, students’ learning motivation, accounting learning
*the name is disguised/nama disamarkan
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi belajar siswa melalui penerapan penilaian autentik pada pembelajaran akuntansi kelas X SMK Jaya Raya* tahun ajaran 2016/2017. Subjek dalam penelitian ini ialah seluruh siswa kelas X Akuntansi C yang berjumlah 36 siswa. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Masing-masing siklus berisi empat tahap, yaitu: perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan observasi, angket, dokumentasi, tes autentik, dan wawancara. Teknik uji validitas data dilakukan dengan validitas isi dan validitas konstruk. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis data deskriptif kuantitatif dan deskriptif kualitatif. Indikator keberhasilan penelitian ini adalah presentase skala motivasi belajar siswa men-capai ≥ 75%. Hasil penelitian adalah sebagai berikut. (1) Terjadi peningkatan skala rata-rata motivasi belajar siswa. Skala rata-rata motivasi belajar siswa sebesar 55,21% pada pratindakan, menjadi 70,70% pada siklus 1, dan 78,68% pada siklus 2. (2) Terjadi peningkatan distribusi kategori motivasi belajar siswa. Jumlah siswa dengan kategori motivasi sangat baik meningkat, semula berjumlah 0 siswa pada pratindakan, menjadi 5 siswa pada siklus 1 dan 8 siswa pada siklus 2.
Kata Kunci : penilaian autentik, motivasi belajar siswa, pembelajaran akuntansi


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

ISSN: 2503-4693