candi borobudur kerajaan di indonesia

Analisis Kemampuan Guru dalam Menerapkan Technological Pedagogical And Content Knowledge (TPACK) pada Perencanaan Pembelajaran IPA SMP

Arindra Alfarizi, Bramastia Bramastia

Abstract


Abstract:. Science learning is an integrated learning that requires the teacher's role in the implementation of learning, one of which is by integrating science learning with technology according to the Regulation of the Ministry of Education and Culture No. 22 of 2006. This study aims to analyze the teacher’s ability applying Technological Pedagogical And Content Knowledge (TPACK) in lesson plan at State Junior High Schools in Kebumen District. The sample used are 6 science teachers in 5 state junior high schools in Kebumen District. Data collected by self-assessment, observation and interviews. The results of the self-assessment shows that teacher’s Technological Knowledge (TK) ability is 3.7 in very good category, Pedagogical Knowledge (PK) is 3.7 in very good category, Content Knowledge (CK) is 3.5 in the very good category, Technological Pedagogical Knowledge (TPK) is 3.7 with very good category, Technological Content Knowledge (TCK) is 3.2 in good category, Pedagogical Content Knowledge (PCK) is 3.4 in very good category and Technological Pedagogical Content Knowledge (TCPK) of 3.4 with a very good category. The results of the observation data show that Technological Knowledge (TK) is 78% in good category, Pedagogical Knowledge (PK) is 83% in very good category, Content Knowledge (CK) is 70% in good category, Technological Pedagogical Knowledge (TPK) is 79% in good category, 73% Technological Content Knowledge (TCK) in good category, Pedagogical Content Knowledge (PCK) 78% in good category, Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) 79% in good category. The conclusion of this study is that the science teachers of State Junior High Schools in Kebumen District have implemented TPACK in lesson planning well, but have not implemented it optimally.

Abstrak: Pembelajaran IPA merupakan pembelajaran terpadu yang membutuhkan peranan guru dalam penyelenggaraan pembelajaran, salah satunya dengan mengintegrasikan pembelajaran IPA dengan teknologi sesuai Peraturan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan No 22 Tahun 2006. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kemampuan guru dalam menerapkan Technological Pedagogical  And Content Knowledge (TPACK) pada perencanaan pembelajaran IPA  SMP Negeri di Kecamatan Kebumen. Sampel yang digunakan adalah 6 orang guru IPA di 5 SMP Negeri  se-Kecamatan Kebumen. Pengumpulan data dilakukan dengan self-assessment, observasi dan wawancara. Hasil data self-assessment menunjukan kemampuan Technological Knowledge (TK) sebesar 3,7 dengan kategori sangat baik, Pedagogical Knowledge (PK) sebesar 3,7 dengan kategori sangat baik, Content Knowledge (CK) sebesar 3,5 dengan kategori sangat baik, Technological Pedagogical  Knowledge (TPK) sebesar 3,7 dengan kategori sangat baik, Technological Content Knowledge(TCK) sebesar 3,2 dengan kategori baik, Pedagogical Content Knowledge (PCK)sebesar 3,4 dengan kategori sangat baik dan Technological Pedagogical Content Knowledge (TCPK) sebesar 3,4 dengan kategori sangat baik. Hasil data observasi menunjukan Technological Knowledge (TK) sebesar 78% dengan kategori baik, Pedagogical Knowledge (PK) sebesar 83% dengan kategori sangat baik, Content Knowledge (CK) sebesar 70% dengan kategori baik, Technological Pedagogical  Knowledge (TPK) sebesar 79% dengan kategori baik, Technological Content Knowledge  (TCK) sebesar 73% dengan kategori baik, Pedagogical Content Knowledge (PCK) ebesar 78% dengan kategori baik, Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) sebesar 79% dengan kategori baik. Kesimpulan penelitian ini guru IPA SMP Negeri di Kecamatan Kebumen telah menerapkan TPACK pada perencanaan pembelajaran dengan baik, namun belum diterapkan secara optimal.


Keywords


Perencanaan Pembelajaram, IPA, TPACK

Full Text:

PDF

References


Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world’s best-performing schools systems come out on top. McKinsey & Company.

Bhakti, D. (2021). Designing Android-Based Augmented Reality as an ICT Learning Media. RISTEC: Research in Information Systems and Technology, 2(1), 1–11.

Chai, C. S., Koh, J. H. L., & Tsai, C.-C. (2013). A review of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Technology & Society, 16(2), 31–51.

Hayati, D. K., Sutrisno, S., & Lukman, A. (2014). Pengembangan Kerangka Kerja TPACK pada Materi Koloid untuk Meningkatkan Aktivitas Pembelajaran dalam Mencapai HOTS Siswa. Edu-Sains: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(1).

Herring, M. C., Mishra, P., & Koehler, M. J. (Eds.). (2016). Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPACK) for educators (Second edition). Routledge.

Hewitt, P. G. (2013). Conceptual integrated science (Second edition). Pearson.

Koehler, M. J., Mishra, P., & Cain, W. (2013). What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Journal of Education, 193(3), 13–19. https://doi.org/10.1177/002205741319300303

Koh, J. H. L., & Chai, C. S. (2011). Modeling pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) perceptions: The influence of demographic factors and TPACK constructs.

Niess, M. L. (2011). Investigating TPACK: Knowledge Growth in Teaching with Technology. Journal of Educational Computing Research, 44(3), 299–317. https://doi.org/10.2190/EC.44.3.c

Rahmadi, I. F. (2019). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): Kerangka Pengetahuan Guru Abad 21. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 65. https://doi.org/10.32493/jpkn.v6i1.y2019.p65-74

Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan jenis, metode dan prosedur. Jakarta: Kencana.

Shulman, L. (1987). Knowledge and Teaching:Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Sugiyono. (2008). Metode penelitian pendidikan: (Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). Alfabeta.

Sukaesih, S., Ridlo, S., & Saptono, S. (2017). Analisis kemampuan technological pedagogical and content knowledge (TPACK) calon guru pada mata kuliah PP Bio. Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains), 58–64.

Suyamto, J., Masykuri, M., & Sarwanto, S. (2020). Analisis Kemampuan Tpack (Technolgical, Pedagogical, and Content, Knowledge) Guru Biologi Sma Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Materi Sistem Peredaran Darah. Inkuiri: Jurnal Pendidikan IPA, 9(1), 46–57.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.