candi borobudur kerajaan di indonesia

Komparasi Antara Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token Arends dan Make a Match Terhadap Hasil Belajar IPS Materi Masalah Sosial

sri purwanti, Suharno, Yulianti

Abstract


Abstract: The purpose of this research wastoknowwhichofthelearningmodelthat was  better  between  cooperative learning model Time Token Arends type or cooperative learning model Make a Match  type on social learning achievement at material social problem. Basedonthisresearchresultfoundtobs >t(0,025;53) (2,258>2,006) thatsoHo was  rejected.Itshowedthattherewassocial learning achievement differentof studentwhowas  taughtbycooperative model Time Token Arends type withcooperative model Make a Match type. Theconclusionofthisresearchwasthe cooperative learning model Time Token Arends type more effective than cooperative learning model Make a Match type in social learning in the material social problem.

 

Abstrak: Penelitian  ini  bertujuan  untuk  mengetahui  model  pembelajaran  manakah yanglebih  baikantara model pembelajaran Kooperatif tipe Time Token Arends atau model pembelajaran Kooperatif tipe Make a Match pada hasil belajar IPS materi masalah sosial. Berdasarkan hasilpenelitian diperoleh tobs>t(0,025;53)(2,258>2,006), sehingga Hoditolak.Halinimenunjukkanbahwaterdapatperbedaan hasil belajar siswa yang diajar dengan model Kooperatif tipe Time Token Arends dengan  model Kooperatif tipe Make a Match. Simpulan dari penelitian ini adalah model Kooperatif tipe Time Token Arends lebih efektif  dibanding model Kooperatif tipe Make a Match pada mata pelajaran IPS materi masalah sosial.

               

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786