candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN KEMAMPUAN BERMAIN DRAMA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEKNIK JIGSAW II

linna perbowati, Rukayah, Hartono

Abstract


Abstract: The objective of this research is to improve drama play competence through the Cooperative Learning model of the Jigsaw  technique 2 in the fifth grade students of SDN II Manyaran.The type of this research is a classroom action that is using 3 cycles. Every cycles consist of 4 steps, those are planning, action implementation, observation, and reflection. The subject of this research is 15 students of fifth grade. The technique of collecting data is using documentation, observation, interview, field note, and test. Validity of the data is using triangulation of source and triangulation of methode. Technique of analysis data is using analysis interactive model. Based on the result of classroom action research in cycle I, cycle II and cycle III shows the improve drama play competence through the cooperative learning model of the Jigsaw  technique 2 in the fifth grade students of SDN 2 Manyaran lesson year 2009/ 2010.

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan kemampuan bermain drama melalui penerapan model Kooperatif  teknik Jigsaw  II pada siswa kelas V SDN II Manyaran. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan menggunakan 3 siklus. Setiap siklus terdiri dari 4 tahap, yaitu: perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas V sebanyak 15 siswa. Pengumpulan data dilakukan dengan dokumentasi, observasi, wawancara, catatan lapangan dan tes. Validitas data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi metode. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif. Berdasarkan hasil penelitian tindakan kelas pada siklus I, siklus II dan siklus III menunjukkan adanya peningkatan kemampuan bermain drama pada siswa kelas V SDN II Manyaran pada tahun pelajaran 2009/ 2010 melalui penerapan model pembelajaran Kooperatif  teknik Jigsaw  II.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786