candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN CARD SORT DALAM PEMBELAJARAN AKTIF UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN NARASI SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

Diyan Alfiyana Rahma, Retno Winarni, Suharno

Abstract


Abstract: This research is aimed to improve narrative writing skill with Card Sort strategy in active learning of the five grade students in one of the elementary school in Surakarta academic year 2017/2018. This reserach was conducted in three cycles with the planning, implementation, observation, and reflection on each cycle. The subjects of this research are teacher and five grade students in one of the elementary school in Surakarta academic year 2017/2018 which amounted to 29 students. The data of the research were collected through by interviews, observations, tests, and documentation with data analysis techniques interactive analysis model that includes data reduction, data display, and conclusion drawing verification. The data were validated by using data source and technique triangulations. The results showed that the application of Card Sort in active learning can improve narrative writing skill of the five grade students in one of elementary school in Surakarta academic year 2017/2018. The classical completeness of students' writing skill score has increased, from 20,69% in pretest, to 65,6% in cycle I, 79,31% in cycle II, and 93,1% in cycle III. The results of the assessment of student activity and teacher performance appraisal also increased. This research can be concluded that the application of Card Sort in active learning can improve narrative writing skill of five grade students in one of the elementary school in Surakarta academic year 2017/2018.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan menulis karangan narasi melalui penerapan Card Sort dalam pembelajaran aktif pada siswa kelas V salah satu SD Negeri di Surakarta tahun ajaran 2017/2018. Penelitian ini dilaksanakan dalam tiga siklus dengan tahap perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi pada setiap siklusnya. Subjek penelitian ini adalah guru dan siswa kelas V salah satu SD negeri di Surakarta tahun ajaran 2017/2018 yang berjumlah 29 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, tes, dan dokumentasi dengan teknik analisis data model analisis interaktif yang meliputi tahap reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Validitas data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan Card Sort dalam pembelajaran aktif dapat meningkatkan keterampilan menulis karangan narasi siswa kelas V salah satu SD Negeri di Surakarta tahun ajaran 2017/2018. Ketuntasan klasikal nilai keterampilan menulis siswa mengalami peningkatan, dari 20,69% pada pratindakan,  menjadi 65,6% pada siklus I, 79,31% pada siklus II, dan 93,1% pada siklus III. Hasil penilaian aktivitas siswa dan penilaian kinerja guru juga mengalami peningkatan. Berdasarkan hasil tersebut, dapat disimpulkan bahwa penerapan Card Sort dalam pembelajaran aktif dapat meningkatkan keterampilan menulis karangan narasi siswa kelas V salah satu SD Negeri di Surakarta Tahun Ajaran 2017/2018.

 

Kata kunci: keterampilan menulis, karangan narasi, card sort, pembelajaran aktif


Full Text:

PDF (Indonesian)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786