candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN SAINTIFIK MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING PADA SISWA KELAS 5 SD

Dewi Lis Damayanti , Wasitohadi

Abstract


Abstract : This study aims to describe the steps of use and improve science learning outcomes with a scientific approach through the model of learning Problem Based Learning. The result of observation of first cycle activity of teacher of first meeting got score 58%, second meeting 64%, and third meeting 73%. Teacher activity cycle II at the first meeting scored 78%, second meeting 84%, and third meeting 91%. The results of first cycle student activity observation first meeting got score 43%, second meeting 52%, and third meeting 62%. Students activity cycle II first meeting scored 69%, second meeting 76%, and third meeting 84%. Increased student activity has an effect on the improvement of science learning result. In prasiklus the average score of daily IPA of 5th grade students was 60.67 with complete learning 44%. After applying PBL learning model, the result of science study of 5th graders in cycle I average score 70,48 with 72% completeness percentage, cycle II average value 81,85 with percentage mastery 94% and 84% mastery percentage.

Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan langkah-langkah penggunaan dan meningkatkan hasil belajar IPA dengan pendekatan saintifik melalui model pembelajaran Problem Based Learning. Hasil observasi aktivitas guru siklus I pertemuan pertama memperoleh skor 58%, pertemuan kedua 64%, dan pertemuan ketiga 73%. Aktivitas guru siklus II pada pertemuan pertama memperoleh skor 78%, pertemuan kedua 84%, dan pertemuan ketiga 91%. Hasil observasi aktivitas siswa siklus I pertemuan pertama memperoleh skor 43%, pertemuan kedua 52%, dan pertemuan ketiga 62%. Aktivitas siswa siklus II pertemuan pertama memperoleh skor 69%, pertemuan kedua 76%, dan pertemuan ketiga 84%. Peningkatan aktivitas siswa berpengaruh terhadap peningkatan hasil belajar IPA. Pada prasiklus nilai rata-rata hasil ulangan harian IPA siswa kelas 5 adalah 60,67 dengan ketuntasan belajar 44%. Setelah diterapkan model pembelajaran PBL, hasil belajar IPA siswa kelas 5 pada siklus I nilai rata-rata 70,48 dengan persentase ketuntasan 72%, siklus II nilai rata-rata 81,85 dengan persentase ketuntasan 94% dan presentase ketuntasan 84%.

Kata Kunci: Hasil Belajar,Pendekatan Saintifik, Problem Based Learning


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786