candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS 4 SD

Amalia Pungki Fianinggar

Abstract


Abstract : This classroom action research (ptk) aims to improve science learning outcomes by using learning discovery learning model aided image media for grade 4 students SDN 01 Tegalsari Temanggung regency year 2017/2018. The PTK model uses Kemmis & Taggart Model where each cycle consists of 3 stages of planning, implementation and observation, and reflection. The subjects of the study were 4th grade students of SDN 01 Tegalsari, which amounted to 18 children. Technique of collecting data using test technique, observation and documentation. Data analysis technique using comparation analysis between student value with KKM value. The results showed improvement of science learning outcomes after learning discovery learning aided by image media, in cycle I, there was an increase in student learning outcomes as indicated by the increase of students' learning completeness percentage. Before action as many as 9 students (50%) complete. In cycle I, there was a total increase of 13 students (72%). In cycle II there was a complete increase of number to 18 students (100%).

 

Abstrak : Penelitian tindakan kelas (ptk) ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar IPA dengan menggunakan model pembelajaran discovery learning berbantuan media gambar bagi siswa kelas 4 SDN 01 Tegalsari Kabupaten Temanggung tahun pelajaran 2017/2018. Model PTK menggunakan Model Kemmis & Taggart dimana setiap siklus terdiri 3 tahapan yakni perencanaan, pelaksanaan dan observasi, serta refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas 4 SDN 01 Tegalsari yang berjumlah 18 anak. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik tes, observasi dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan analisis komparasi antara nilai siswa dengan nilai KKM. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan hasil belajar IPA setelah diberikan tindakan pembelajaran Discovery Learning berbantuan media gambar,  pada siklus I terjadi peningkatan hasil belajar siswa yang ditunjukkan oleh peningkatan persentase ketuntasan belajar siswa. Sebelum tindakan sebanyak 9 siswa (50%) yang tuntas. Pada siklus I, terjadi peningkatan jumlah yang tuntas menjadi 13 siswa (72%). Pada siklus II terjadi peningkatan jumlah yang tuntas menjadi 18 siswa (100%).  

Kata Kunci: Discovery Learning, Hasil Belajar, media gambar


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786