candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN COOPERATIVE LEARNING TEAM QUIZ UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERTANYA PADA PEMBELAJARAN IPA PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Siti Nurjannah, Lies Lestari, Suharno

Abstract


Abstract: The purpose of this research was to improve questioning skills on science learning, students of grade V Elementary School 3 Kedungwinangun, Klirong, Kebumen, Academic Year 2016/2017 through the implementation of Cooperative Learning Team Quiz. This Classroom Action Research carried out in two cycles with two meetings each cycle. Each cycle consists of four steps of activity, planning, implementation, observation and reflection. The subjects were 21 students of grade V Elementary School 3 Kedungwinangun, 1 classroom teacher and researcher as the executor of the action. Data sources include teachers, students and learning activities. Data collection techniques used are tests, observations, interviews and documentation. Data validity were triangulation of source and triangulation of technique. Data analysis used interactive data analysis process include data reduction, data presentation and conclusion. Based on the result of data analysis, it can be concluded that implementation of Cooperative Learning Team Quiz can improve the skills of questioning on science learning, students of grade V Elementary School 3 Kedungwinangun, evidenced by the increasing percentage of classical completeness students’ questioning skills on science learning. On precycle, classical completeness was 26.3%, in the first cycle increased to 60%, in cycle II increased to 100%.

 

Abstrak: Tujuan penelitian adalah untuk meningkatkan keterampilan bertanya pada pembelajaran IPA, siswa kelas V SD Negeri 3 Kedungwinangun, Kecamatan Klirong, Kabupaten Kebumen, Tahun Ajaran 2016/2017, melalui penerapan Cooperative Learning Team Quiz. Penelitian Tindakan Kelas ini dilaksanakan dalam dua siklus, dengan dua pertemuan setiap siklus. Setiap siklus terdiri dari empat langkah kegiatan yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Subjek penelitian adalah 21 siswa kelas V SD N 3 Kedungwinangun, 1 guru kelas dan peneliti sebagai pelaksana tindakan. Sumber data meliputi guru, siswa dan kegiatan pembelajaran. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes, observasi, wawancara dan dokumentasi. Validitas data berupa triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Analisis data menggunakan proses analisis data interaktif meliputi reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Berdasarkan hasil analisis data, disimpulkan bahwa penerapan Cooperative Learning Team Quiz dapat meningkatkan keterampilan bertanya pada pembelajaran IPA, siswa kelas V SD Negeri 3 Kedungwinangun, dibuktikan dengan meningkatnya persentase ketuntasan klasikal keterampilan bertanya siswa pada pembelajaran IPA. Pada prasiklus, ketuntasan klasikal 26,3%, pada siklus I ketuntasan klasikal meningkat menjadi 60%, pada siklus II ketuntasan klasikal meningkat menjadi 100%.

 

Kata kunci:Cooperative Learning,  Team Quiz, Keterampilan Bertanya Siswa pada Pembelajaran IPA


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786