candi borobudur kerajaan di indonesia

KETERAMPILAN MENULIS PANTUN MELALUI STRATEGI KARTU SORTIR (CARD SORT) PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Adittiya Hidayat, Retno Winarni, Sularmi

Abstract


Abstract : The purpose of this research is to improve writting skill of the pantun with card sort strategy in fourth grade students Sampangan No. 26 of elementary school in Pasar Kliwon in the academic year 2016/2017. The form of this research was classroom action research, lasted for two cycle and each cycle consisting of four phases namely : planning, action, evaluation and reflection. subject in this research were the teacher and the fourth grade of Pasar Kliwon Elementary School, totaling 25 children. The data used is information from sources; the are teacher, students and observer. Data collection techniques used are observation, interview, test and documentation. To test the validity of the data, using content validity and triangulation (data triangulation  and technique triangulation). Data analysis techniques used the interactive model of analysis (Miles & Huberman) comprising three components, namely: data reduction, data display, and conclusion drawing. The results of the research show that in each cycle there is an improvement in the writting skill of the pantun. Prior to the treatment, the class average score is only 61,8. Following the treatment, it becomes 72,5 in Cycle I, and 80,92 in Cycle II respectively. In addition, prior to the treatment the number of students who fulfilled the minimal completeness criteria (>70) is 7 (28%). Following the treatment, it becomes 15 (60%) in Cycle I and 21 (84%) in Cycle II respectively. Based on the results of the research, a conclusion is drawn that the application strategy of the Card Sort can improve the writting skill of the pantun of the students in fourth grade students of Sampangan No. 26 elementary school in Pasar Kliwon in the academic year 2016/2017.

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan menulis pantun melalui penerapan stategi kartu sortir (Card Sort) siswa kelas IV SDN Sampangan No. 26 Pasar Kliwon tahun ajaran 2016/2017.Bentuk penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilakukan sebanyak dua siklus dan tiap siklus berlangsung selama dua pertemuan. Tiap siklus terdiri dari empat tahapan yaitu tahap perencanaan, tahap pelaksanaan  tindakan, tahap observasi/pengamatan, dan tahap refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SDN Kota Surakarta tahun ajaran 2016/2017, berjumlah 25 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, tes, dan dokumentasi. Uji validitas data menggunakan validitas isi dan triangulasi (trianggulasi sumber dan triangulasi teknik). Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif (Miles&Huberman) yang terdiri dari tiga komponen yaitu reduksi data, sajian data, dan penarikan simpulan. Hasil penelitian menunjukkan data peningkatan keterampilan menulis pantun siswa pada setiap siklus. Nilai rata-rata nilai rata-rata kelasnya hanya mencapai 61,8 nilai rata-rata kelas naik menjadi 72,5 pada siklus I, dan pada siklus II rata-rata kelasnya meningkat menjadi 80,92. Sebelum dilaksanakan tindakan, siswa yang memperoleh nilai di atas KKM (≥70) sebesar 28% atau sebanyak 7 siswa, pada siklus I meningkat menjadi 60% atau sejumlah 15 siswa, dan pada siklus II meningkat lagi menjadi 84% atau sejumlah 21 siswa. Berdasarkan data tersebut, dapat disimpulkan bahwa melalui penerapan stategi kartu sortir (Card Sort)  dapat meningkatkan keterampilan menulis pantun siswa kelas IV SDN Sampangan No. 26 Pasar Kliwon tahun ajaran 2016/2017.

Kata Kunci : Stategi Kartu Sortir (Card Sort), keterampilan menulis, pantun.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786