candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP SISTEM PEMERINTAHAN TINGKAT PUSAT MELALUI MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Siti Rosidah

Abstract


Abstract : The aimof this research is to the Improve of the Understanding the concept of government system developing in the central level through Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) learning model on the fourth grade of  Totosari Elementary School No. 102. The subject of this research was class teacher and 34 students of Totosan Elementary School state No. 102 Surakarta in Academic Year 2016/2017. The data were collected by using observation technic, interview, and test. The validity data used were source triangulation and technic triangulation. The data was analyzed by interactive analysis model that consisted of 3 components that were data collecting, data presentation, and conclution taking or verification.Based on the research result, the minimum criteria score the researcher was 70. The average score before the treatment was 60,5 with the clasical completeness 26,5%, on the first cycle the average score improved to 67,7 with the clasical completeness improved to 70,8 with clasical completeness 82,3%. It could be concluded that the Understanding the concept of government systemcould be improved by using Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) learning model on the fourth grade of Totosari Elementary School No. 102. Surakarta in Academic Year 2016/2017.

Abstrak : Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan  pemahaman konsep sistem pemerintahan tingkat pusat melalui model pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) pada kelas IV SD Negeri Totosari No.102. Subjek penelitian ini yaitu guru kelas dan 34 siswa kelas IV SD Negeri Totosari No. 102 Surakarta Tahun Ajaran 2016/2017. Data dikumpulkan melalui teknik observasi, wawancara, dan tes. Validitas data yang digunakan adalah triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Data tersebut dianalisis dengan model analisis interaktif yang terdiri dari tiga komponen yaitu pengumpulan data,penyajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Berdasarkan hasil penelitian,ditinjau dari nilai Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) yaitu 70 diperoleh nilai rata-rata kelas sebelum tindakan yaitu 60,5 dengan ketuntasan klasikal 26,5%, pada siklus I nilai rata-rata kelas meningkat menjadi 67,7 dengan ketuntasan klasikal 61,7% dan pada siklus II nilai rata-rata kelas meningkat menjadi 70,8 dengan ketuntasan klasikal 82,3%. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa pemahaman konsep sistem pemerintahan tingkat pusat dapat ditingkatkan melalui model pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) pada kelas IV SD Negeri Totosari No. 102 Surakarta Tahun Ajaran 2016/2017.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786