candi borobudur kerajaan di indonesia

Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Pecahan pada Siswa Sekolah Dasar

Enggar Putri Hapsari, Jenny IS Poerwanti, Kuswadi

Abstract


Abstract: The purpose of the research is to improve the ability of finishing fraction story problem with Problem Based Learning model at fourth grade students of MTA Gemolong elementary school in academic year 2016/2017.   The form of the research is classroom action research with consist of two cycle. Every cycle consist of four phases  namely: planning, action, observation, and reflection. The subject of the research is teacher and fourth grade students of MTA Gemolong elementary school in academic year 2016/2017, totaling  29 students. The techniques of data collection is use interview, observasion, test, and documentation. The techniques of data analysis use interactive model (Miles & Hubermen) with consist of data reduction, data display, and conclusion. The techniques of data validation use triangulation of source, triangulation of technique, and content validity. The result of the research show that in each cycle there is an improvement of student ability of finishing fraction  story problem with Problem Based Learning model at fourth grade students of MTA Gemolong elementary school in academic year 2016/2017.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan menyelesaikan soal cerita pecahan melalui penerapan model Problem Based Learning pada siswa kelas IV C SDIT MTA Gemolong tahun ajaran 2016/2017. Bentuk penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari empat tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah guru dan siswa kelas IVC SDIT MTA Gemolong yang berjumlah 29 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, tes, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis model interaktif (Miles & Hubermen) yang terdiri dari tiga tahap yaitu reduksi data, penyajian data, dan penyimpulan. Uji validitas data yang digunakan adalah triangulasi sumber, triangulasi teknik, dan validitas isi. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan kemampuan menyelesaikan soal cerita pecahan melalui model Problem Based Learning pada siswa kelas IVC SDIT MTA Gemolong tahun ajaran 2016/2017.

 

Kata Kunci: model Problem Based Learning, kemampuan menyelesaikan soal cerita pecahan


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786