candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN VISUALIZATION, AUDITORY, KINESTHETIC (VAK) UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP ENERGI PANAS DAN BUNYI PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Yosy Nindita Ika Dewi, Endang Sri Markamah, Matsuri

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to describe the results of the implementation of the Visualization Auditory Kinesthetic (VAK) learning model in order to improve the understanding of the concept of heat energy and the sound of fourth-grade students of SDN 01 Suruhkalang Karanganyar academic year 2016/2017. This form of research was a classroom action research (CAR) which consisted of two cycles. Each cycle consisted of four stages, starting from planning, acting, observing, and reflecting. The subjects of the research were the teacher and 28 students in Grade IV of the SDN 01 Suruhkalang in Academic Year 2016/2017. The data collecting techniques were observation, interview, test, and document review. The data validities used triangulation of resources,  triangulation of technique and validity of the content. The analysis techniques were critical analysis techniques, interactive analysis and descriptive comparative. The results of the research indicated an improvement in the understanding of the concept of heat energy and the sound from pre-action to cycle II. The average value of the pre-action test was 62.5 with a classic mastery 17.86%. In the first cycle, the average grade value rose to 72.57 with the classical completeness reached 64.29%. In cycle II the average value of the class increased to 79.75 and classical completeness reached 85.71%. From the result of the research, it can be concluded that by applying the Visualization Auditory Kinesthetic (VAK) learning model can improve the understanding of the concept of heat energy and sound in the fourth-grade students of SDN 01 Suruhkalang Karanganyar academic year 2016/2017.

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendiskripsikan hasil penerapan model pembelajaran Visualization Auditory Kinesthtetic (VAK) dalam rangka meningkatkan pemahaman konsep energi panas dan bunyi siswa kelas IV SDN 01 Suruhkalang Karanganyar tahun ajaran 2016/2017. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilaksanakan selama dua siklus. Setiap siklus terdiri dari empat tahap, dimulai dari perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah guru dan  siswa kelas IV SDN 01 Suruhkalang tahun ajaran 2016/2017 yang berjumlah 28 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, tes, dan kajian dokumen. Validitas data penelitian menggunakan triangulasi sumber, triangulasi teknik dan validitas isi. Teknik analisis data adalah teknik analisis kritis, analisis interaktif dan deskriptif komparatif. Hasil tindakan penelitian menunjukkan adanya peningkatan pemahaman konsep energi panas dan bunyi dari pratindakan hingga siklus II. Nilai rata-rata tes pratindakan yaitu 62,5 dengan  ketuntasan klasikal 17,86%. Pada siklus I nilai rata-rata kelas naik menjadi 72,57 dengan ketuntasan klasikal mencapai 64,29%. Pada siklus II nilai rata-rata kelas meningkat meningkat menjadi 79,75 dan ketuntasan klasikal mencapai 85,71%. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa dengan menerapkan model pembelajaran Visualization Auditory Kinesthetic (VAK) dapat meningkatkan pemahaman konsep energi panas dan bunyi pada siswa kelas IV SDN 01 Suruhkalang Karanganyar tahun ajaran 2016/2017.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786