candi borobudur kerajaan di indonesia

The Role of Teacher in Realizing Multicultural Education Practice in Citizenship Lessons in Elementary School

Yhulita Kumala Pramurdya

Abstract


The purposes of this research is to find and explain: 1) The multicultural values possessed by
students in elementary schools; and 2) The role of teachers in the practice of multicultural
education in Citizenship Lessons in Elementary Schools. The research method used is descrisptive qualitative methode, which is based on a case study at SD Negeri Luwang 01, Sukoharjo Regency as the main object of the research. The results are: 1) Students at SD Negeri Luwang 01 lack multicultural values, especially the valus of respecting differences; and 2) Teachers at SD Negeri Luwang 01 should be able to contribute to practical multicultural education in Citizenship Lessons, by providing examples of behaviors and habituation. The conclusion is that teachers must have a strong role in realizing practical-multicultural education in the elementary schools evironment, so that students can practice multicultural values well in various environments where students interact.

 

Keyword: Muticultural Education; Teachers; Students; PPKn; Elementary Schools.


Full Text:

PDF

References


Aeni, K. & T. A. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Multikultural Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 179.

Agustianty, E. F. (2011). Multikulturalisme Di Indonesia. Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical, 44(8), 2. https://osf.io/tejgv

Agustina, N. (2018). Perkembangan Peserta Didik. Deepublish.

https://books.google.co.id/books?hl=en&lr=&id=oGRmDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA177&dq=peserta+didik+adalah+pdf&ots=t0QrkaFpBP&sig=OL4xVGyM2sJX_WKm80SNWcE9uVM&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Boty, M. (2017). Masyarakat Multikultural: Studi Interaksi Sosial Masyarakat Islam Melayu Dengan Non Melayu Pada Masyarakat Sukabangun Kel. Sukajadi Kec. Sukarami Palembang. Articel, 1(2), 1.

Bukhori, I. (2018). Metode Penanaman Nilai-Nilai Multikultural Pada Siswa Kelas Rendah (Studi Pada MI Di MWCNU LP. Maaruf Kraksan). Jurnal Pendidikan Agama Islam (Edureligia), 2(1), 41–52.

Chandra, S., Lasmawan, I. W., & Suastika, I. N. (2021). Nilai-Nilai Multikultural Dalam Kehidupan Siswa. 5(1).

https://doi.org/10.23887/pips.v5i1.241

Dike, D., Persada, S., Sintang, K., & Pertamina-sengkuang, J. (2017). Pendidikan Multikultural Sekolah Dasar Di Wilayah 3T. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 3(April), 277–287.

Fatmawati, Laila, Rani Dita Pratiwi, V. Y. E. (2018). Pengembangan Modul Pendidikan Multikultural Berbasis Karakter Cinta Tanah Air dan Nasionalis pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(1), 82.

Hasanah, U. (2018). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 35–36.

Hayati, F., Neviyarni, & Irdamurni. (2021). Karakteristik Perkembangan Siswa Sekolah Dasar : Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1809–1815.

Hendayani, M. (2019). Problematika Pengembangan Karakter Peserta

Didik. Jurnal Penelitian Islam, 7(2), 195.

Hidayat, H., Mulyani, H., Nurhasanah, S. D., Khairunnisa, W., & Sholihah, Z. (2020). Peranan Teknologi Dan Media Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah

Dasar Di Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 2–3.

https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP

Hidayatullah, A., & Arifin, A. (2012). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Praksis Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Pembangunan Pendidikan:

Fondasi Dan Aplikasi, 1(1), 79.

Kurniawan, Zulfahmi, dkk. (2020). Peran Guru Dalam Menguatkan Nilai-Nilai Siswa Pada Mata Pelajaran Ppkn Tema Persatuan Dan Kesatuan NKRI. Jurnal Pendidikan Edutama, 1(1), 6.

Ma’arif, M. A. & I. C. (2019). Pendidikan Multikultural Sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik Received : Mar 23. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(2), 137.

Masamah, U. & M. Z. (2016). Peran Guru Dalam Membangunan Multikultural Di Indonesia. Jurnal Quality, 4(2), 271–289.

Munadlir, A. (2016). Strategi Sekolah dalam Pendidikan Multikultural.

Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 114–130.

Najmina, N. (2018). Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 53.

Nanggala, A. (2019). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Multikultural. Jurnal Soshum Insentif, 3(2), 199.

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81.

https://doi.org/10.18592/ALHADH

ARAH.V17I33.2374 Slamet. (2019). Nilai-Nilai Multikulturalisme : Sebuah Implikasi & Tantangan Negara-Bangsa Indonesia ke Depan. Seminar Nasional Hasil Penelitian Dan Pengabdian Pada MAsyarakat IV Tahun 2019

“Pengembangan Sumberdaya Menuju Masyarakat Madani Berkearifan Lokal,” 224–231.

Sucahyono. (2016). Guru Pembelajar Modul Pelatihan Sd Kelas Awal Kelompok Kompetensi G Profesional Hakekat Pembelajaran Ppkn Direktorat.

Sudjarwo. (2001). Universitas Terbuka, Sudjarwo. Metode Penelitian Sosial. Cetakan pertama. Bandung: Penerbit. Mandar Maju PDF Download Gratis. Universitas Terbuka.

https://docplayer.info/51490933-Universitas-terbuka-sudjarwo-metode-penelitian-sosial-cetakan-pertama-bandung-penerbit-mandar-maju-2001.html

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.

Sulaiman, A. (2015). Buku PKN new.pdf (A. Sulaiman (ed.)). arfino raya.

Tejokusumo, B. (2014). Dinamika Masyarakat Sebagai Sumber Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Geodukasi, III(1), 39.

Wijayanti, D. & P. I. (2016). Pendidikan Multikultural Berbasis Seni Budaya Di SD Taman Muda Ibu Pawiyatan Yogyakarta. Jurnal Sosiohumaniora, 2(1), 94–97.

Wiyanto. (2018). Implementasi Nilai-Nilai Multikultural Pada Sekolaha Multi-Etnik (Studi Interaksi Sosial di SMA Karangturi). Jurnal Ecodunamika, 1(3), 3.

Zulfiati, H. M. (2014). Peran Dan Fungsi Guru Sekolah Dasar Dalam Memajukan Dunia Pendidikan. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 1(14), 1–4. www.gurukelas.com


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2775-8818 (Online)