candi borobudur kerajaan di indonesia

The Effectiveness of the Special Development Institution for Children (LPKA) in Fullfilling the Right to Education for Child Prisoners

Shafira Asrining Budi Amadea, Chux Gervase Iwu, Triyanto Triyanto

Abstract


Children who in conflict with the law or children who facing the law must undergo legal procedures for deviant behaviour. This procedure that must be followed is the last resort for child criminals by being placed in a coaching institution. Lembaga Pembinaan Khusus Anak (LPKA) is an institution or a place for children to undergo criminal period. LPKA is obliged to provide education, skills training, coaching, and other fulfilment for children in accordance with the provisions of laws and regulations. This study uses a quantitative research approach using descriptive methods. In this study the data were obtained using primary data. Primary data used are books related to the author’s research focus, and previous research journals. The research was conducted in digilib library of Sebelas Maret University. The existence of this Special Development Institute for Children also organizes non-formal education which aims to shape the moral character of children (Anak Berhadapan dengan Hukum, ABH). In addition, non-formal education can also be obtained at Special Guidance Institutions for Children aimedat juvenile crime to hone their talents and skills so that the assisted children have provisions after returning to society. This non-formal education is provided in various forms so that children can find out and hone their talents while in the Child Special Development Institute. 


Keywords: LPKA; ABH; right; education.


Full Text:

PDF

References


Adipradana, N., Adipradipto, E., & Windayani, T. Pelaksanaan pemenuhan hak narapidana anak di lembaga pembinaan khusus anak kelas IA tangerang. Jurnal Perkotaan, 11(1). 2019. 83-100.

Aprilianda, N. Sistem Peradilan Pidana Anak Indonesia: Teori dan Praktik. UB Press: Malang. 2017.

Djamil, N. Anak Bukan Untuk Di hukum, Sinar Grafika, Jakarta. 2013.

Gosita, A. (2001). Masalah Perlindungan Anak, Akademi Pressindo, Jakarta.

Hadi, S. Metodologi Research Jilid II. Yogyakarta: Andi Offset. 1989.

Hadi, S. Metodologi Research Jilid III. Yogyakarta: Andi Offset. 2001.

Hamzah, A. Sistem Pidana dan Pemidanaan Indonesia (dari retrobusi ke reformasi), Jakarta: PT Pradnya Paramita. 1983.

Isjoni Membangun Visi Bersama Aspek-aspek Penting dalam Reformasi Pendidikan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia. 2006.

Jabbar, Fiqhi. "Analisis Hukum Terkait Perlakuan Lembaga Pemasyarakatan Terhadap Tahanan Residivis (Studi Kasus di Lembaga Pemasyarakatan Kelas II A Kota Palopo)." PhD diss., Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 2016.

Jiwantari, A. R. Manajemen nn Pembinaan Anak Didik Pemasyarakatan Studi Kasus LPKA Kelas II Jakarta, Jurnal Ilmiah untuk peningkatan mutu manajemen pendidikan, 4(1). 2017.

Joesoef, S. Konsep Dasar Pendidikan Luar Sekolah. Jakarta: PT. Bumi Aksara. 1999.

Kartono, K. Patologi Sosial 2 : Kenakalan Remaja, RajaGrafindo Persada, Jakarta. 2010.

Khomariyah, A. N. Analisis Yuridis terhadap perlindungan hak-hak anak di Rumah Tahanan Klas 1 Surabaya (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya). 2019.

Konvensi Hak-Hak Anak, Resolusi Nomor 109 Tahun 1990

Krisnawati, E. Aspek Hukum Perlindungan Anak, Bandung: Utomo. 2005.

KUMAINI, A.. Penerapan hak pendidikan terhadap narapidana di lembaga pemasyarakatan anak palembang (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Palembang). 2019.

Lumowa, H. B. Hak Pendidikan Bagi Narapidana Anak Ditinjau Dari Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2014 tentang Perlindungan Anak. Lex Privatum, 5(1). 2017.

Nuraeny, Henny, and Tanti Utami. "The Impact Of Over Capacity On Fulfilling The Basic Rights Of The Assisted Citizen In Prison In The Perspective Of Human Right." In First International Conference on Progressive Civil Society (ICONPROCS 2019). Atlantis Press, 2019.

Pelu, H. A. P. TINJAUAN YURIDIS SOSIOLOGIS TERHADAP PEMENUHAN HAK PENDIDIKAN SEBAGAI MODEL PEMBINAAN BAGI NARAPIDANA WANITA (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang). 2019.

Perkasa, Risang Achmad Putra. "Optimalisasi Pembinaan Narapidana dalam Upaya Mengurangi Overcapacity Lembaga Pemasyarakatan." Wajah Hukum 4, no. 1 (2020): 108-115.

Pratiwi, S. and Lemes, I., PELAKSANAAN PEMBINAAN NARAPIDANA SEBAGAI UPAYA MENGATASI TIMBULNYA RESIDIVIS DI LEMBAGA PEMASYARAKATAN KELAS IIB SINGARAJA. Kertha Widya, 6(1).on learning analytics & knowledge. 2019. (pp. 339–343). ACM.

Republik Indonesia, Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945

Republik Indonesia, Undang-undang nomor 11 tahun 2012 tentang Sistem Peradilan Pidana Anak

Republik Indonesia, Undang-undang nomor 39 tahun 1999 tentang Hak Asasi Manusia

Saraswati, R. Hukum Perlindungan Anak di Indonesia, Citra Aditya Bakti, Bandung. 2015.

Simanjuntak, A.J. Perlindungan Hukum Terhadap Anak Yang Menjalani Pidana Penjara Di Lembaga Pemasyarakatan Anak Kelas IIB Pontianak, Jurnal Nestor Magister Hukum, 2(2). 2013.

Sudarsono. Etika Islam Tentang Kenakalan Remaja. Jakarta: PT. Rineka Cipta. 1991.

Sudarsono. Kenakalan Remaja. Jakarta: PT. Rineka Cipta. 1991.

Zein, Y. A. Hak warga negara di wilayah perbatasan: perlindungan hukum hak atas pendidikan dan kesehatan. Penerbit Liberty. 2016.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2775-8818 (Online)