candi borobudur kerajaan di indonesia

PENGGUNAAN MIND MAP UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI DI SEKOLAH DASAR

Siti Istiyati, Jenny IS Poerwanti

Abstract


Abstract. This research is a classroom action research that aims to improve the skills of writing poetry using the mind map. Research is planned in two cycles, each cycle consisting of perencanaan- action-observation and reflection. Specific target expected first poetry writing skills of students increased, the students who reach KKM (value 70)> 75% of the 30 students, which is marked by increasing students 'skills in determining the appropriate title content, increasing students' skills in expressing ideas to larik- lines / lines of poetry, lack of coherence between the lines with each other to become poetry coherent / kohern, improve students' skills in selecting and preparing the vocabulary to be a poem coherent, and the rhyme and rhythm of the beautiful in poetry, both , student activity reaches 75% or more than 30 students, is characterized by the spirit of the students in the following subjects, task groups, working on individual assignments, ask and answer questions. Target outcomes expected are: publishing of research findings to a scientific seminar on the activities of the forum primary teachers (KKG). Publish in scientific journals ISSN air.

 

Abstrak. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang bertujuan untuk meningkatkan keterampilan menulis puisi dengan menggunakan metode mind map. Penelitian direncanakan dalam dua siklus yang masing-masing siklus terdiri dari perencanaan- tindakan- observasi dan refleksi. Target khusus yang diharapkan yang pertama keterampilan menulis puisi siswa meningkat, yakni siswa yang mencapai KKM (nilai 70) > 75% dari 30 siswa, yang ditandai dengan meningkatnya keterampilan siswa dalam menentukan judul yang sesuai isi, meningkatnya keterampilan siswa dalam menuangkan gagasan ke larik-larik/baris-baris puisi, adanya koherensi antara baris yang satu dengan yang lainnya hingga menjadi puisi yang padu/kohern, meningkatkan keterampilan siswa dalam memilih dan menyusun kosa kata hingga menjadi puisi yang padu, dan adanya rima dan irama yang indah pada puisi, kedua, keaktifan siswa mencapai 75% atau lebih dari 30 siswa, ditandai dengan semangat siswa dalam mengikuti pelajaran, mengerjakan tugas kelompok, mengerjakan tugas individu, bertanya, dan menjawab pertanyaan. Target luaran yang diharapkan adalah: mempublikasikan hasil peneltian ke forum seminar ilmiah pada kegiatan guru-guru SD (KKG). Menerbitkan ke dalam jurnal ilmiah yang ber ISSN.

Kata kunci : mind map, menulis puisi

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN : 2337-7054