candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KUANTUM UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENGHITUNG PERKALIAN BILANGAN CACAH PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Matsuri Siti Kamsiyati Idam Ragil Widianto Atmojo

Abstract


Abstract: The purposes of this study are (1) to determine the application of quantum learning model in improving the multiplication calculate skills in elementary schools students, and (2) to determine the constraints that hinder the application of quantum learning model in improving the multiplication calculate skills in elementary school students.
The research subjects were all of fifth grade students and teacher of SD Negeri Cemara Dua Surakarta. This research form is action research consists of three cycles, each cycle consisting of four phases: planning, implementation, ob-servation, and reflection. Data collection technique used observation, archival records, and test. Data analysis tech-nique used comparative descriptive and critical analysis techniques, while also used interactive model that consists of three analysis components, namely data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawing or veri-fication.
Based on the research results can be concluded that: (1) The results of multiplication skills of fifth grade students of SD Negeri Cemara Surakarta in Academic Year of 2013/2014 can be increased by applying of quantum learning model, this can be seen from the increasing in the average grade of 74.5 on the pre-cycle, the first cycle of 77.9, sec-ond cycle of 81.6, and third cycle of 87.8. For students pass the study, the initial test (KKM = 65) as much as 94%, the first cycle (KKM = 70) as much as 100%, the second cycle (KKM = 72) as much as 100%, and the third cycle (KKM = 74) as much as 100%; and (2) application of quantum learning model to improve multiplication skills in class V SD Ngeri Cemara Dua Banjarsari Surakarta in Academic Year of 2013/2014 is by implementation of six phases of cooperative learning: 1) Grow (Tumbuhkan), (2) Experience (Alami), (3) Rename (Namai), (4) Demon-strate (Demonstrasikan), (5) Repeat (Ulangi), and (6) Celebrate (Rayakan).
Abstrak : Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui penerapan model pembelajaran kuantum dalam meningkatkan keterampilan menghitung perkalian di sekolah dasar siswa, dan (2) untuk menentukan kendala yang menghambat penerapan quan-tum model pembelajaran dalam meningkatkan perkalian menghitung keterampilan pa-da siswa sekolah dasar.
Subyek penelitian adalah semua siswa kelas lima dan guru SD Negeri Cemara Dua Surakarta. Formulir re-search ini adalah penelitian tindakan terdiri dari tiga siklus, setiap siklus terdiri dari empat tahap: perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data observasi yang digunakan, catatan arsip, dan tes. Analisis data yang digunakan teknik analisis deskriptif dan kritis komparatif tech-nique, sementara juga menggunakan model in-teraktif yang terdiri dari tiga komponen analisis, yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifi-kation.
Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa: (1) Hasil keterampilan perkalian kelas lima stu-penyok dari SD Negeri Cemara Surakarta Tahun Akademik 2013/2014 dapat ditingkatkan dengan menerapkan model pembelaja-ran kuantum, hal ini dapat dilihat dari peningkatan nilai rata-rata dari 74,5 pada pra-siklus, siklus I sebesar 77,9, si-klus II 81,6, dan siklus ketiga 87,8. Untuk siswa tuntas belajar, tes awal (KKM = 65) sebanyak 94%, pertama cy-cle (KKM = 70) sebanyak 100%, siklus II (KKM = 72) sebanyak 100%, dan pada siklus III (KKM = 74) sebanyak 100%; dan (2) penerapan model pembelajaran kuantum untuk meningkatkan keterampilan perkalian dalam kelas V SD Ngeri CEMA-ra Dua Banjarsari Surakarta Tahun Akademik 2013/2014 adalah dengan penerapan enam fase pembelajaran kooperatif: 1) Tumbuh (Tumbuhkan), (2 ) Pengalaman (Alami), (3) Ubah nama (Namai), (4) Menun-jukkan (Demonstrasikan), (5) Ulangi (Ulangi), dan (6) Rayakan (Rayakan).
Kata kunci: model pembelajaran kuantum, keterampilan perkalian menghitung


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN : 2337-7054