PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DENGA MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA
Abstract
Abstract : The purpose of this research is to improve the skill of pre-reading for students in the Indonesian language learning by using picture media in the first grade of SDN Wonosari Laweyan District Surakarta Regency academic year 2011/2012. The variable is used the change in the classroom action research is the improving the skill of pre-reading for students, beside it the action variable is used in the research is picture media. The form is classroom action research during two cycles. Each cycle consists of 4 phases: planning, observation, action realization and reflection. The subject of the research are students ( 14 students ) the first grade of SDN Wonosari. Laweyan District Surakarta Regency. Data collected techniques of this research are test, observation, documentation, and interview. Data analyzed techniques by using an interactive model analyze technique with three components: data reduction, data presentation, and conclucion or verification. Based on the results of the research concludes of Indonesian language learning by using picture media can improve the skill of pre-reading for students in the first grade of SDN Wonosari, Laweyan District Surakarta Regency. Based on the results of this research shows the first condition before implement the action (pre - cycle) the average score of pre - reading skill of the students is 60,71 with the classical completeness is 42,85%, cycle I the average score of pre - reading skill of students is 64,46 with the classical completensess is 57,15% and cycle II the average score of pre - reading skill of the students improve to 71,67 with the classical completeness is 85,71%. It concludes that the Indonesian language learning by using picture media can be recommended and can improve the skill of pre - reading for students in the first grade of SDN Wonosari, Laweyan District Surakarta Regency academic year 2011/2012.
Abstrak : Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa pada pembelajaran Bahasa Indonesia dengan menggunakan media gambar di kelas I SDN Wonosari Kecamatan Laweyan Kota Surakarta tahun pelajaran 2011 / 2012. Variabel yang menjadi sasaran perubahan dalam penelitian tindakan kelas ini adalah peningkatan kemampuan membaca permulaan siswa, sedangkan variabel tindakan yang digunakan dalam penelitian ini adalah media gambar. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas berlangsung selama 2 siklus. Tiap siklus terdiri dari 4 tahapan, yaitu: perencanaan, pelaksanaan tindakan observasi, dan refleksi. Sebagai subjek adalah siswa kelas I SDN Wonosari Kecamatan Laweyan Kota Surakarta yang berjumlah 14 anak. Teknik pengumpulan data adalah teknik tes, observasi, dokumentasi, dan wawancara. Teknik analisis data adalah teknik analisis model interaktif yang mempunyai tiga buah komponen yaitu reduksi data, penyajian data,dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa pembelajaran Bahasa Indonesia dengan menggunakan media gambar dapat meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas I SDN Wonosari Kecamatan Laweyan Kota Surakarta. Hal ini terbukti pada kondisi awal sebelum dilaksanakan tindakan ( pra siklus) nilai rata-rata kemampuan membaca permulaan siswa 60,71 dengan persentase ketuntasan klasikal sebesar 42,85%, siklus I nilai rata-rata kemampuan membaca permulaan siswa 64,46 dengan persentase ketuntasan klasikal sebesar 57,15% dan siklus II nilai rata-rata kemampuan membaca permulaan siswa meningkat menjadi 71,67 dengan presentase ketuntasan klasikal sebesar 85,71%. Dengan demikian, dapat diajukan suatu rekomendasi bahwa pembelajaran Bahasa Indonesia dengan menggunakan media gambar dapat meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas I SDN Wonosari Kecamatan Laweyan Kota Surakarta tahun pelajaran 2011/2012.
Kata kunci : membaca, media, bahasa
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN : 2337-7054