candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DENGA MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA

Hadi Mulyono

Abstract


Abstract : The purpose of this research is to improve the skill of pre-reading for students in the Indonesian  language  learning  by  using  picture  media  in  the  first  grade  of  SDN  Wonosari Laweyan  District  Surakarta  Regency  academic  year  2011/2012.  The  variable  is  used  the change in the classroom action research is the improving the skill of pre-reading for students, beside it the action variable is used in the research is picture media. The  form is classroom action research during two cycles. Each cycle consists of 4 phases:  planning, observation, action realization and  reflection. The subject  of the research are  students  (  14  students  )  the  first  grade  of  SDN  Wonosari. Laweyan  District  Surakarta Regency. Data collected techniques of this research are test, observation, documentation, and interview. Data analyzed techniques by using an   interactive  model analyze technique with three components: data reduction, data presentation, and conclucion or verification. Based on the results of the research concludes of Indonesian language  learning  by using picture media can improve the skill of pre-reading for students in the first grade of SDN Wonosari, Laweyan District Surakarta Regency. Based on the results of this research shows the first  condition before  implement  the action (pre -  cycle) the average score of pre - reading skill of the students is 60,71 with the classical completeness is 42,85%, cycle I the average score of pre - reading  skill of students is 64,46 with the classical completensess is 57,15% and cycle II the average score of pre - reading skill of the students improve to 71,67 with the classical completeness is 85,71%. It concludes that the Indonesian language learning by using picture media can be recommended and can improve the skill of pre - reading for students in the  first  grade  of  SDN  Wonosari, Laweyan  District   Surakarta  Regency  academic  year 2011/2012.

 

Abstrak : Tujuan  penelitian  ini  adalah  untuk  meningkatkan  kemampuan  membaca permulaan  siswa  pada  pembelajaran  Bahasa  Indonesia  dengan  menggunakan media gambar di kelas I SDN Wonosari Kecamatan Laweyan Kota Surakarta tahun  pelajaran  2011  /  2012.  Variabel  yang  menjadi  sasaran  perubahan  dalam penelitian tindakan kelas ini adalah peningkatan kemampuan membaca permulaan siswa,  sedangkan  variabel  tindakan  yang  digunakan  dalam  penelitian  ini  adalah media gambar. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas berlangsung selama 2  siklus.  Tiap  siklus  terdiri  dari  4  tahapan,  yaitu:  perencanaan,  pelaksanaan tindakan  observasi,  dan  refleksi.  Sebagai  subjek  adalah  siswa  kelas  I  SDN  Wonosari Kecamatan Laweyan Kota Surakarta yang berjumlah 14 anak. Teknik pengumpulan  data  adalah  teknik  tes,  observasi,  dokumentasi,  dan  wawancara. Teknik analisis data adalah teknik analisis model interaktif yang mempunyai tiga buah komponen yaitu reduksi data, penyajian data,dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Berdasarkan   hasil   penelitian   dapat   disimpulkan   bahwa   pembelajaran Bahasa   Indonesia   dengan   menggunakan   media   gambar   dapat   meningkatkan kemampuan  membaca   permulaan  siswa  kelas   I  SDN  Wonosari  Kecamatan Laweyan Kota Surakarta.   Hal   ini   terbukti   pada   kondisi   awal   sebelum dilaksanakan   tindakan   (   pra   siklus)   nilai   rata-rata   kemampuan   membaca permulaan  siswa  60,71  dengan  persentase  ketuntasan  klasikal  sebesar  42,85%, siklus  I  nilai  rata-rata  kemampuan  membaca  permulaan  siswa  64,46  dengan persentase   ketuntasan   klasikal   sebesar 57,15%   dan   siklus   II   nilai   rata-rata kemampuan   membaca   permulaan   siswa   meningkat   menjadi 71,67 dengan presentase ketuntasan klasikal sebesar 85,71%. Dengan demikian, dapat diajukan suatu rekomendasi bahwa pembelajaran  Bahasa  Indonesia dengan menggunakan media gambar dapat meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas I SDN Wonosari   Kecamatan   Laweyan Kota Surakarta   tahun   pelajaran 2011/2012.

 

Kata kunci : membaca, media, bahasa


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN : 2337-7054