candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DAN PROBLEM SOLVING DITINJAU DARI HASIL BELAJAR IPA SD

Dian Sri Wijayanti, Mawardi

Abstract



Abstract : This study aims to determine whether the learning model Discovery Learning impact learning outcomes IPA significantly higher than the model of Problem Solving on student learning 3rd grade cluster RA Kartini. Subjects in this study were students of class 3A N SD 01 and SD N Boto Boto 02 as an experimental group 1 then 3B grade students and elementary school SDN 01 Boto N Bancak as an experimental group 2. Collecting data
using observation sheets and instrument test questions. Data were analyzed using descriptive techniques and ANCOVA statistical techniques. ANCOVA test results obtained
from test F count equal to 17.296, at the significance level / 0.00 probaliatas because they value the probability of <0.05 then H0 is rejected and Ha accepted. Meaning science learning outcomes in grade 3 SDN Cluster RA Kartini in the application of learning models of Discovery Learning is significantly higher than the Problem Solving learning model. This is supported by the results of learning to use the model of Discovery Learning average of 81.33, while the average obtained using the model of Problem Solving earned an average of 72.85.

Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah model pembelajaran Discovery Learning memberi dampak hasil belajar IPA lebih tinggi secara signifikan dibandingkan model pembelajaran Problem Solving pada siswa kelas 3 SD Gugus RA Kartini. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas 3A SD N Boto 01 dan SD N Boto 02 sebagai kelompok eksperimen 1 kemudian siswa kelas 3B SDN Boto 01 dan SD N Bancak sebagai
kelompok eksperimen 2. Pengumpulan data menggunakan lembar observasi dan instrumen soal tes. Teknik analisis data menggunakan teknik diskriptif dan teknik stastistik ANCOVA. Dari uji ANCOVA diperoleh hasil uji F hitung sebesar 17,296, pada taraf signifikansi/probaliatas 0,00 kerena nilai probalitas < 0,05 maka H0 ditolak dan Ha diterima. Maknanya hasil belajar IPA pada siswa kelas 3 SDN Gugus RA Kartini dalam penerapan pembelajaran model Discovery Learning lebih tinggi secara signifikan dibandingkan model pembelajaran Problem Solving. Hal tersebut didukung dari hasil belajar menggunakan model Discovery Learning memperoleh rerata 81,33 sedangkan rerata menggunakan model Problem Solving memperoleh rata-rata 72,85.

Kata kunci: Discovery Learning, Problem Solving, Hasil Belajar, Pembelajaran IPA.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN : 2337-7054