candi borobudur kerajaan di indonesia

Keefektifan Teknik Model Simbolis untuk Mengembangkan Konsep Diri Peserta Didik SMP

Intan Permatasari, Siti Sutarmi Fadhilah, Mudaris Muslim

Abstract


The purpose of this research was to experiment the effectiveness of behavioral counseling using symbolic model technique to develop students self concept in junior high school students. The research method in this study was experiment. The research plan used quasi experimental design with nonequivalent control group design. The subject of this research were sixteen students from grade VII Junior High School who was divided into two groups, those were experiment group and control group. The technique of collecting data was instrumental questionnaire, observation oriented, and interview oriented. The technique of analysis data was using Mann Whitney Test by SPSS 20.0 and to support the hypothesis test, will be done a clinical analysis. The results of the study showed that the results of the Mann Whitney test known coefficient p (Exact. Sig) = 0.021 <0.05, so that Ha accepted and Ho rejected. From the explanation above, it could be concluded that behavioral counseling using symbolic model technique was effective to develop students’ self-concept.

Penelitian ini bertujuan untuk menguji keefektifan konseling behavioral dengan teknik model simbolis untuk mengembangkan konsep diri peserta didik kelas SMP. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah eksperimen. Rancangan penelitian menggunakan eksperimental semu (quasi experimental design) dengan jenis rancangan nonequivalent control group design. Subjek Penelitian adalah peserta didik kelas SMP yang berjumlah enam belas anak yang dibagi menjadi dua kelompok, yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol.  Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen angket, pedoman observasi, dan pedoman wawancara. Teknik analisis data yang digunakan adalah Uji Mann Whitney dan untuk mendukung hasil pengujian hipotesis, akan dilakukan analisis klinis. Hasil uji Mann Whitney diketahui bahwa koefesien p (Exact.Sig) = 0,021 < 0,05, sehingga Ha diterima dan Ho ditolak. Simpulan penelitian ini adalah konseling behavioral dengan teknik model simbolis efektif untuk mengembangkan konsep diri peserta didik SMP.


Keywords


behavioral counseling; konseling behavioral; model simbolis; symbolic model; self-concept; konsep diri

Full Text:

PDF

References


Bandura Albert & Mcdonald, F.J (1963). Influence of Social Reinforcement and the Behaviour of Models in Shaping Children’s Moral Judgments. Journal of Abnormal and Social Psychology. Vol. 67 No. 3, 274-281

C,Ejikeh. & A,Omede.A (2014). Application of Modelling Technique of Counselling in Improving the Academic Performance of Students Talented in Extracurricular Activities. African Journal of Education and Information Management. Vol.15 No.1&2

Corey, Gerald. (2005). Teori dan Praktek Konseling dan Psikoterapi. Terj. E. Koswara. Bandung: PT Refika Aditama

Depdiknas. (2007). Rambu-Rambu Penyelenggaraan BK dalam Jalur Pendidikan Formal. Jakarta: Ditjen PMPTK Depdiknas

Ghufron, M.N. & Risnawita, R. (2010). Teori-Teori Psikologi. Jogjakarta: Ar Ruzz Media

Musbikin, I. (2013). Mengatasi Kenakalan Siswa Remaja. Riau: Zanafa Publishing

Nursalim, M. (2013). Strategi dan Intervensi Konseling. Jakarta: Akademia

Surna, I.M. (2014). Psikologi Pendidikan 1. Jakarta: Erlangga

Thalib, S.B. (2010). Psikologi Pendidikan Berbasis Analisis Empiris Aplikatif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Yani, N.L.G.M.M.,Dharsana, I.K.,Suranata, K. (2014). Penerapan Konseling Behavioral dengan Teknik Modeling untuk Meningkatkan Proaktif Siswa Kelas X BB SMA Negeri 2 Singaraja. E-journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling. Vol 2 No 1


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Consilium: Jurnal Program Studi Bimbingan dan Konseling indexed by:

scholar IPI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License