candi borobudur kerajaan di indonesia

Pengaruh Model Pembelajaran Investigation Through Cooperative Problem Solving (ITCPS) terhadap Curiosity Siswa Kelas VII pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup

Nisa Delove Fena Angelita, Budi Utami, Annisa Nur Khasanah, Farida Agustina

Abstract


Abstract: Curiosity is one of the character values that must be instilled in students, because curiosity is the main capital for students to have a tendency to learn actively. However, in reality, student’s curiosity in the learning process is still low. One of the learning models that can support student activeness in the teaching and learning process is the Investigation Through Cooperative Problem Solving (ITCPS) learning model. This model invites students to collaborate with group friends in solving a problem. The purpose of this study was to see the effect of the ITCPS learning model on the curiosity of seventh-grade students in the subject of Natural Sciences (IPA) in the material of classification of living things. This study used a quantitative quasi-experimental pre-post nonequivalent control group design. The hypothesis test carried out is the Anacova test. The samples in this study were 59 students from one of the public junior high schools in Surakarta City, Central Java, Indonesia. The result of the significance value of the Anacova test is 0.032 (α < 0.05), which means it shows the effect of using the ITCPS learning model on the curiosity of seventh-grade students on the classification of living things.

Abstrak: Curiosity adalah salah satu nilai karakter yang harus bisa ditanamkan pada siswa, karena curiosity merupakan modal utama siswa memiliki kecenderungan untuk belajar secara aktif. Namun, pada kenyataannya, curiosity siswa dalam proses pembelajaran masih rendah. Salah satu model pembelajaran yang dapat menunjang keaktifan siswa dalam proses belajar mengajar adalah model pembelajaran Investigation Through Cooperative Problem Solving (ITCPS). Model ini mengajak siswa untuk berkolaborasi dengan teman kelompok dalam memecahkan suatu permasalahan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk melihat bagaimana pengaruh model pembelajaran ITCPS terhadap curiosity siswa kelas VII pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) dalam materi klasifikasi makhluk hidup. Penelitian ini menggunakan desain penelitian kuantitatif quasi-experimental pre-post nonequivalent control group design. Uji hipotesis yang dilakukan adalah uji Anacova. Sampel dalam penelitian ini adalah 30 siswa dari salah satu SMP Negeri di Kota Surakarta, Jawa Tengah, Indonesia. Hasil nilai signifikansi dari uji Anacova adalah 0,032 (α < 0,05), yang berarti menunjukkan adanya pengaruh dari penggunaan model pembelajaran ITCPS terhadap curiosity siswa kelas VII pada materi klasifikasi makhluk hidup.


Keywords


ITCPS learning model, Curiosity, Classification of Living Things, Anacova

Full Text:

PDF

References


Adrianto, H., Setyawan, Y., Banjarnahor, D. P., Kusumah, I. P., & Messakh, B. D. (2022). Pembekalan Klasifikasi Baru Makhluk Hidup Hewan Kepada Guru-Guru Biologi. Sebatik, 26(2), 638–643. https://doi.org/10.46984/sebatik.v26i2.2152.

Aksan, H. (2014). Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Bandung: Nuansa Cendekia.

Andiwatir, A., Nay, F. A., & Talan, R. (2021). Model Pembelajaran SCL (Student Center Learning) pada Siswa Lamban Belajar (Slow Learner) Sekolah Menengah Pertama. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 5(2), 117. https://doi.org/10.26858/pembelajar.v5i2.19595.

Ayuningtiyas, F & Yonata, B. (2019). Implementation of Guided Inquiry Learning to Train Students Science Process Skills of Chemistry Equilibrium Materials. JCER (Journal of Chemistry Education Research), 3(1), 9–14. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jcer/article/view/5260.

Ben-Ze’ev, A. (2023). In Defense of Moderate Romantic Curiosity and Information Avoidance: A Conceptual Outlook of Balanced Curiosity. The Journal of Psychology. https://doi.org/10.1080/00223980.2023.2253970.

Field, A. (2003). Discovering Statistics Using SPSS. SAGE Publications Ltd.

Bundu, P. (2006). Penilaian Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah dalam Pembelajaran Sains Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Eka, M. I., & Sorong, M. (2023). Mathematical Critical Thinking Ability : PISA Problem Solving. 324–331. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i02.2731.

Fitri, R., Syofyati, N., Alberida, H. (2021). Understanding’s Analysis the Concept of Classification of Living Organism for Student’s Class VII at SMPN 8 Padang. Analisis Pemahaman Konsep Klasifikasi Makhluk Hidup Peserta Didik. Bioeducation, 5(2), 68–76.

Hardila, R. (2022). Pengaruh Pembelajaran Guided Inquiry Terhadap Rasa Ingin Tahu Siswa di MTsN 5 Kota Jambi.

Inabuy, V. dkk. (2021). ILMU PENGETAHUAN ALAM (kelas VII) (Pertama). Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Kementrian Pendidikan Nasional. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa: Pedoman Sekolah. Jakarta: Balai Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.

Leyli, T., Ahmad, S., Muntamah, L., Adi, A., Sri, M., & Tina, S. (2020). Klasifikasi Makhluk Hidup Mata Pelajaran Biologi Madrasah Aliyah.

Nur’Azizah, R., Utami, B., & Hastuti, B. (2021). The Relationship Between Critical Thinking Skills and Students Learning Motivation with Students Learning Achievement About Buffer Solution in Eleventh Grade Science Program. Journal of Physics: Conference Series, 1842(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1842/1/012038.

Pasaribu, J., & Syahputra, E. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Interaktif Berbasis Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Spasial Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan (Genta Mulia). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.30717.84961.

Sumarmi. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Student Facilitator and Explening (SFAE) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII SMP Negeri 281 Jakarta. Jurnal Ilmiah Pendidikan Eksakta, 5(1), 130–142.

Syarifuddin. (2019). Analisis Covarians (Anacova). Research Gate, November, 1–26. http://www.researchgate.net/publication/337332225.

Turnbull, D., & Barnard, R. (2023). A Preliminary Investigation of What Occupational Science is Doing. March. https://doi.org/10.32388/9SU3TN.2.

Tyara, P. A., & Putra, L. V. (2023). The Influence of Problem-Solving Learning Model Assisted by Adventure Board Media on Students’ Problem-Solving Ability. 1(5), 459–470. https://doi.org/10.55927/ijsmr.v1i5.4642.

Utami, B., Saputro, S., Ashadi, Masykuri, M., & Mulyani, B. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Prestasi Belajar dan Keaktifan Mahasiswa Calon Guru Kimia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains (SNPS), January 2018, 141–145. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snps/article/view/11404.

Utami, B., Saputro, S., Ashadi, & Masykuri, M. (2021). Empowering Students’ Critical Thinking Skills with Investigation Through Cooperative Problem Solving (ITCPS) Model. Perspectives On Critical Thinking. Novapublisher. 1–50.

Utami, S. P. T., Mabruri, M. I., & Rachman, A. (2022). Upaya Membangun Reading Role Model Melalui Pendampingan Praktik Membaca Nyaring Menggunakan Creative Commons Lisence-Books Bagi Guru dan Wali Peserta Didik Kelas Rendah SD Negeri Podorejo 3 Semarang. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm.

Winer, B. I. (1962). Statistical Principles in Experimental Design. McGraw-Hill, Inc.

Zetriuslita, Z. (2016). Profil Sikap Ilmiah Rasa Ingin Tahu (Curiosity) Matematis Mahasiswa. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara Jakarta, 8(1), 41–46.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.