candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MULTIMEDIA KIT DAN MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL MATA PELAJARAN MENEMUKAN PELUANG BARU DARI PELANGGAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KELAS XI PEMASARAN DI SMK NEGERI 1 SUKOHARJO TAHUN PELAJARAN 2015/2016

Yusuf Teja Ismaya - -, Harini - -, Jonet Ariyanto Nugroho - -

Abstract


The aim of this research is to improve the learning achievement of the subject New Opportunity Finding from Customer of XI Marketing Class 3 in SMK Negeri 1 Sukoharjo 2015/2016 academic year through the implementation of multimedia kit and contextual learning model.

     This research is a classroom action research (CAR). The research has done by a collaboration between the researcher and the teacher of the subject New Opportunity Finding from Customer. The subject of this research is the students of XI Marketing 3 Class in SMK Negeri 1 Sukoharjo which consisted of 36 students. The technique of collecting the data has done by using observation, test, documentation, and interview. The research procedures are planning, acting, observing, and reflecting.

Based on the research which has done, it can be concluded that the implementation of multimedia kit and contextual learning model can improve the students’ learning achievement of XI Marketing 3 class. It can be seen in the 1st cycle until the 2nd cycle, the students’ learning achievement showed an improvement. Before the implementation of multimedia kit and contextual learning model, the average score of the students’ learning achievement in the pre-observation was 80 with the passing grade was 61%. Meanwhile in the 1st cycle, the average score of the students’ learning achievement was 82 with the passing grade was 94% and the average score of the students’ learning achievement in the 2nd cycle was 90 with the passing grade was 100%.

     The conclusion of this research is that the implementation of multimedia kit and contextual learning model can improve the learning achievement of the subject New Opportunity Finding from Customer of XI Marketing Class 3 in SMK Negeri 1 Sukoharjo 2015/2016 academic year.


Tujuan penulisan ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar mata pelajaran Menemukan Peluang Baru dari Pelanggan siswa kelas XI Pemasaran 3 SMK Negeri 1 Sukoharjo tahun pelajaran 2015/2016 melalui penerapan multimedia kit dan model pembelajaran kontekstual.

     Jenis penulisan ini merupakan penulisan tindakan kelas (PTK). Penulisan dilaksanakan secara kolaborasi antara penulis dan guru mata pelajaran Menemukan Peluang Baru dari Pelanggan. Subjek penulisan adalah siswa kelas XI Pemasaran 3 SMK Negeri 1 Sukoharjo yang berjumlah 36 siswa. Teknik pengumpulan data penulisan adalah observasi, tes, dokumentasi, dan wawancara. Prosedur penulisan meliputi tahap perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi.

     Berdasarkan penulisan yang telah dilaksanakan, dapat disimpulkan bahwa penerapan multimedia kit dan model pembelajaran kontekstual dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas XI Pemasaran 3. Hal ini terbukti pada siklus I sampai siklus II hasil belajar siswa mengalami peningkatan. Sebelum penerapan multimedia kit dan model pembelajaran kontekstual, nilai rata-rata hasil belajar pratindakan adalah 80 dan ketuntasannya sebesar 61%. Sedangkan siklus I nilai rata-rata hasil belajar adalah 82 dan ketuntasannya sebesar 94% dan nilai rata-rata hasil belajar siklus II adalah 90 dan ketuntasannya sebesar 100%.

     Simpulan penulisan ini adalah penerapan multimedia kit dan model pembelajaran kontekstual dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran menemukan peluang baru dari pelanggan kelas XI Pemasaran 3 SMK Negeri 1 Sukoharjo tahun pelajaran 2015/2016.

 



Keywords


multimedia kit, model pembelajaran kontekstual, hasil belajar

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


visitors

Lisensi Creative Commons

Jurnal Pendidikan Bisnis dan ekonomi oleh https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/ptn disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.