candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP DAUR AIR

Puput martha nugraheni, Yulianti, Sutijan

Abstract


Abstract : The purpose of this research is to improve understanding of the concept of recycling water using Numbered Heads Together type of cooperative model in class V SDN 02 Jetis Karanganyar academic year 2015/2016. This research is a classroom action research conducted during two cycles with the stages of planning, action, observation and reflection. The subjects of research were teachers and students of class V SDN 02 Jetis Karanganyar academic year 2015/2016 with the number of 30 students. Data collection techniques used were observation, interview, test and document review. Data analysis technique used is an in comparative description model with four components, namely the provision of data, data reduction, data presentation and conclusion. Mechanical validity of the data used is content validity and triangulation. Content validity used to validate test questions of the instruments. Triangulation is used triangulation of data sources and data collection techniques. Based on the results, it can be concluded that the use Numbered heads Together type of coopeartive model can improve understanding of the concept recycling water and activity of students in the learning of sains, especially the concept of recycling water in grade V SDN 02 Jetis Karanganyar academic year 2015/2016.

 

Abstrak : Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan pemahaman konsep daur air dengan menggunakan mode pembelajaran kooperatif tipe Numbered Heads Together pada siswa kelas V SDN 02 Jetis Karanganyar tahun ajaran 2015/2016. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan selama 2 siklus dengan tahapan perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah guru dan siswa kelas V SDN 02 Jetis Karanganyar tahun ajaran 2015/2016 dengan jumlah 30 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, tes dan kajian dokumen. Teknik analisis data yang digunakan adalah model deskriptif komparatif dengan 4 komponen, yaitu penyediaan  data, reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Teknik validitas data yang digunakan adalah validitas isi dan triangulasi. Validitas isi digunakan untuk memvalidasi instrumen soal tes. Triangulasi yang digunakan adalah triangulasi sumber data dan triangulasi teknik pengumpulan data. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Heads Together  dapat meningkatkan pemahaman konsep daur air dan aktivitas siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam khususnya materi daur air pada siswa kelas V SDN 02 Jetis Karanganyar tahun ajaran 2015/2016.

 

Kata kunci : Numbered Heads Together, pemahaman konsep, daur air


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786