candi borobudur kerajaan di indonesia

PENGGUNAAN STRATEGI SQ4R (SURVEY, QUESTION, READ, REFLECT, RECITE, REVIEW) UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN

Runiatun, Siti Istiyati, Matsuri, M Ismail S

Abstract


Abstract: The purpose of this research is to improve reading comprehension skill by applying SQ4R strategy among 5th grade students Elementary School of SD N Soropadan No.108 on 2015/2016.The type of this research is a Classroom Action Research (CAR), it contains of 2 cycles and each cycles was held in two times learning. Each cycles consists of four phases, they are planning, acting, observing, and reflecting. Research subject are teacher and 5 th  grade students Elementary School of SD N Soropadan No.108 Surakarta amount 33 students. Source of data are derived from teacher and students. Data collection techniques that used are interview, observation, test, and documentation. Data validity techniques is tested by using data content. Data analyzed techniques is tested by using interactive-analysis model and descriptive-comparative analysis technique. The conclusion of the researh is the applying of SQ4R teaching stategy can improve reading comprehension skill among 5 th grade of Soropadan No.108 Elementary School in 2015/2016.

 

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan membaca pemahaman melalui strategi SQ4R pada siswa kelas V SDN Soropadan No.108 Surakarta tahun 2015/2016. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus dan setiap siklus terdiri dari dua pertemuan. Setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah guru dan siswa kelas V SDN Soropadan No.108 Surakarta tahun 2015/2016 yang berjumlah 33 siswa. Sumber data berasal dari guru dan siswa kelas V. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, tes, dan dokumentasi. Teknik uji validitas data menggunakan validitas isi. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif dan deskriptif komparatif. Simpulan dalam penelitian ini adalah penggunaan strategi SQ4R dapat meningkatkan keterampilan membaca pemahaman pada siswa kelas V SD N Soropadan No.108 Surakarta tahun 2015/2016.

Kata kunci: strategi SQ4R (Survey, Question, Read, Reflect, Recite, Review), keterampilan, membaca pemahaman


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786