candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN KEMAMPUAN OPERASI HITUNG PENJUMLAHAN PECAHAN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN SOMATIC, AUDITORY, VISUALIZATION, INTELLECTUALY (SAVI)

Ambar Febriyanti, Hadi Mulyono, Djaelani,

Abstract


ABSTRACT: The objective of this research are to investigate (1) the improvement of sum of fractions arithmetic operation ability  using  Somatic, Auditory, Visualization, Intellectualy (SAVI) learning model and (2) the implementation of  Somatic, Auditory, Visualization, Intellectualy (SAVI) learning model which can improve the sum of fractions arithmetic operation ability on the students at grade IV of Carangan No. 22 State Elementary School of Surakarta in Academic Year of 2015/2016. This research was Classroom Action Research (CAR) with the cycle model. This research was done in two cycles, which consisted of four stages : planning, implementation, observation, and reflection. The subject of this research were 21 students at grade IV of  Carangan No. 22 State Elementary School of Surakarta, which consisted of 12 female students and 9 male students. The data collecting technique used test, observation, interview, and documentation . The data validity tests of the research was content validity and triangulation of source and technique; and the techniques of data analysis were comparative descriptive technique, critical analysis technique, and interactive analysis technique. Based on the research result, the sum of fractions arithmetic operation ability using Somatic, Auditory, Visualization, and Intellectualy (SAVI)  learning model  on the students at grade IV of Carangan No.22 State Elementary School of Surakarta was improved. It was proven by the increase of average scores in the sum of fractions arithmetic operation test for each cycles. The average score of pre-action was 48,50 with classical completeness of 28,57%  or 6 of 21 students were passed. The average score of cycle I was 67,17 with classical completeness of 61,90%  or 13 of 21 students were passed. The average score of cycle  II was 79,74 with classical completeness of  85,71% or 18 of 21 students were passed.

 

ABSTRAK:  Penelitian ini bertujuan untuk (1) meningkatkan kemampuan operasi hitung penjumlahan pecahan dengan menggunakan model pembelajaran Somatic, Auditory, Visualization, Intellectualy (SAVI); dan (2)  memaparkan penerapan model pembelajaran Somatic, Auditory, Visualization, Intellectualy (SAVI) yang dapat meningkatkan kemampuan operasi hitung penjumlahan pecahan pada siswa kelas IV SDN Carangan No. 22 Surakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Penelitian ini berbentuk penelitian tindakan kelas (PTK) dengan model siklus. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus, yang terdiri dari empat tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SD Negeri Carangan No. 22 Surakarta yang berjumlah 21 siswa, yang terdiri dari 12 siswa perempuan dan 9 siswa laki-laki. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes, observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik uji validitas data menggunakan teknik validitas isi dan triangulasi sumber dan teknik. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik deskriptif komparatif, teknik analisis kritis, dan teknik analisis interaktif. Berdasarkan hasil penelitian, dapat diketahui bahwa kemampuan operasi hitung penjumlahan pecahan meningkat melalui model pembelajaran Somatic, Auditory, Visualization, and Intellectualy (SAVI) pada siswa kelas IV SD Negeri Carangan No. 22 Surakarta. Peningkatan tersebut dapat dibuktikan dengan meningkatnya nilai rata-rata tes kemampuan operasi hitung penjumlahan pecahan pada setiap siklusnya. Pada pratindakan nilai rata-rata tes kemampuan operasi hitung penjumlahan pecahan sebesar 48,50 dengan ketuntasan klasikal 28,57%  atau sebanyak 6 siswa dari 21 siswa tuntas. Pada siklus I, nilai rata-rata mencapai 67,17 dengan ketuntasan klasikal 61,90%  atau sebanyak 13 siswa dari 21 siswa tuntas. Pada siklus II meningkat menjadi 79,74 dengan ketuntasan klasikal 85,71% atau sebanyak 18 siswa dari 21 siswa tuntas.

 

Kata kunci : operasi hitung, kemampuan, penjumlahan pecahan, model pembelajaran Somatic, Auditory, Visualization, and Intellectualy (SAVI)


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786