candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN READING WORKSHOP UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN CERITA ANAK

Faiqoh Damayanti, Sutijan, Tri Budiharto

Abstract


Abstract: The purpose of this research is to improve the reading comprehension skills of children's story with the implementation of Reading Workshop in learning. Forms of this research is classroom action research (PTK), which lasts for two cycles. Collecting data techniques are observation, interviews, tests, and documentation. The technique of data validity use source triangulation and technique triangulation. The data analysis technique was interactive model. The analysis of research before action shows the average value of reading comprehension skill of children story reached 47,53 with 53,48% classical completeness or as many as 10 students. In the first cycle, the average value of the reading comprehension skills of children's story reached 80,78 with classical completeness 83,33% or as many as 25 students. In the second cycle the average value of reading comprehension skills of children's stories reached 82,78 with classical completeness 93,33% or 28 students. The conclusions of this study are Reading Workshop can improve reading comprehension skills of children's story on the fifth grade students of SDN Tunggulsari I No. 72 Laweyan Surakarta academic year 2015/2016.

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan membaca pemahaman cerita anak dengan penerapan Reading Workshop dalam pembelajaran. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang berlangsung selama dua siklus. Teknik pengumpulan data adalah observasi, wawancara, tes, dan dokumen. Validitas data adalah triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Teknik analisis data adalah model analisis interaktif. Hasil analisis penelitian pada pratindakan menunjukkan nilai rata-rata keterampilan membaca pemahaman cerita anak mencapai 47,53 dengan ketuntasan klasikal 20% atau sebanyak 6 siswa. Pada siklus I, nilai rata-rata keterampilan membaca pemahamn cerita anak meningkat menjadi 80,78 dengan ketuntasan klasikal 83,33% atau sebanyak 25 siswa. Pada siklus II nilai rata-rata keterampilan membaca pemahaman cerita anak meningkat menjadi 82,78 dengan ketuntasan klasikal 93,33% atau 28 siswa. Simpulan penelitian ini adalah penerapan Reading Workshop dapat meningkatkan keterampilan membaca pemahaman cerita anak pada siswa kelas V SDN Tunggulsari I No. 72 Laweyan Surakarta tahun ajaran 2015/2016.

 

Kata Kunci: Reading Workshop, keterampilan membaca pemahaman, cerita anak.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786