candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN SOSIODRAMA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR IPS MATERI SEKITAR PROKLAMASI KEMERDEKAAN

DEWI NURAENI, Usada, A. Dakir

Abstract


Abstract: The aim of this reserach is to develop the motivation to learn social science matter about the proclamation of independence. This research belongs to a classroom action research. The research was carried out in two cycles. Each cycle consists of  planning, action, observation, and reflection. Subjects were elementary school students in fifth grade Kayuapak 01 Academic Year 2011/2012 which amounts to 14 students consist of 4 boys and 10 girls. The source data were obtained from primary data of students, teachers, and Headmaster of Elementary school Kayuapak 01. The source of secondary data consist of file/document and the result observation by teacher fifth class.  The average value of the cycle pre-class 60,93; the first cycle raise to 69,68 and at 77,79 reached second cycle. The conclusions of this research is implementation sociodramatic methods could develop the motivation to learn social science in the fifth grade students Elementary School Kayuapak 01 Polokarto Sukoharjo year 2011/2012.

 

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan motivasi belajar IPS materi sekitar Proklamasi Kemerdekaan. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Penelitian dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitiannya adalah siswa kelas V SD Negeri Kayuapak 01 Tahun pelajaran 2011/2012 yang berjumlah 14 siswa terdiri dari 4 siswa laki-laki dan 10 siswa perempuan. Data yang diperoleh peneliti yaitu Sumber data pokok (Primer) yaitu dari para siswa, guru, kepala sekolah SD Negeri Kayuapak 01. Sumber data sekunder meliputi arsip/dokumen, dan hasil observasi oleh guru kelas sendiri. Nilai rata-rata kelas yaitu sebelum tindakan sebesar 60,93; siklus I naik menjadi 69,68 dan pada siklus II naik menjadi 77,79. Simpulan penelitian ini adalah penerapan metode sosiodrama dapat meningkatkan motivasi belajar IPS pada siswa kelas V SDN Kayuapak 01 Polokarto Sukoharjo Tahun 2011/2012.

 

Kata kunci: metode sosiodrama, motivasi belajar IPS, proklamasi kemerdekaan


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786