candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMAHAMI MAKNA PENINGGALAN SEJARAH NASIONAL MELALUI METODE PEMBELAJARAN MIND MAP

siska yuniyati, Jenny Is Poerwanti, karsono

Abstract


Abstrac : The purpose of this research were to: (1) improve the understanding of meaning relic national history with implementation mind map learning method, (2) knowing obstacles implementation mind map learning method. The form of this research was Classroom Action Research (CAR). This research was conducted in two cycles, each cycle consists of activity such planning,  acting, obsevating, and reflecting. Subject of this research were 20 students of grade V of SD N Gentan 01. Data collecting techniques used  observation, tests, and documentation. Validity of the data used the validity of contents. Analysis of data use interactive analysis technique which consist of three components they are reduction, presentation, and verification. The conclusions of this research was implementation mind map learning method can improve of understanding meaning relic national history.

Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk (1)meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami makna peninggalan sejarah nasional  melalui penerapan metode pembelajaran mind map, (2) mengetahui hambatan penggunaan metode pembelajaran mind map. Bentuk penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus. Sumber data berasal dari data primer dan data sekunder. Teknik pengumpulan data yang digunakan berupa observasi, tes, dan dokumentasi. Validitas data menggunakan validitas isi. Analisis data menggunakan teknik analisis model interaktif  yang terdiri dari tiga komponen analisis yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Simpulan penelitian ini adalah penerapan metode pembelajaran mind map dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami makna peninggalan sejarah nasional.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786