candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP PROSES PEMBENTUKAN TANAH DENGAN MODEL KOOPERATIF TIPE SNOWBALL DRILLING

Ririn Safitri, Kuswadi, amir,

Abstract


Abstract: The purpose of this research is to improve concept comprehension of the soil formation processes with cooperative model of Snowball Drilling. This research used a classroom action research method with 2 cycles. The research subject is the fifth grade students of State Primary School of Wonotoro consist of 28 students. The technique of collecting the data used was observation, interview, documentation, and test. The data analyzing used was interactive model of analysis. Result of the analyzing is average score of class in before action is 61,1; in cycle I the average score improves to 68,6; and in cycle II improves to 78,5. Based on the results, a conclusion is drawn that using the cooperative model of Snowball Drilling can improveconcept comprehension of the soil formation processes in science teaching and learning for the fifth grade students of State Primary School of Wonotoro, Sambi, Boyolali in the academic year 2012/2013.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman konsep proses pembentukan tanah dengan  model kooperatif tipe Snowball Drilling. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan dua siklus. Subjek penelitiannya adalah siswa kelas V SD Negeri Wonotoro yang berjumlah 28 siswa. Teknik pengumpulan data melalui: observasi, wawancara, dokumentasi, dan tes. Data dianalisis menggunakan model analisis interaktif. Hasil analisis datanya adalah nilai rata-rata kelas pada pratindakan sebesar 61,1; siklus I naik menjadi 68,6 dan pada siklus II naik menjadi 78,5. Berdasarkan hasil penelitian, disimpulkan bahwa penggunaan  model  kooperatif  tipe  Snowball Drilling dapat meningkatkan pemahaman konsep proses pembentukan tanah pada pembelajaran IPA siswa kelas V SD Negeri Wonotoro, Sambi, Boyolali tahun ajaran 2012/2013.

 

Kata kunci: Pemahaman konsep, proses pembentukan tanah, Snowball Drilling.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786