candi borobudur kerajaan di indonesia

MEDIA KOMIK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN

Dyah Dwi Hapsari, Sukarno, Joko Daryanto

Abstract


Abstract: This article represent the result of research to improve the writing text skill by using comic media on the fourth grade students of SDN I Mendak Delanggu Klaten at 2012/2013 Academic Year. The type of research is classroom action research (CAR), it conducted two cycles, each cycles conducted four phases, there are planning, action implementation, observation, and reflection. Subject of the research is the fourth grade students of SDN I Mendak at 2012/2013 Academic Year amounting  to 18 students. Data is collected by using interview, observation, documentation, and test. Data is analyzed by using an interactive analysis model, it conducted four component, that are data collection, data reduction, display data, and drawing conclusion or verification. The average writing text skill before the action (precycles) among students was 67,5, in first cycle, the average grade increased to 71,17 and second cycle, the average grade increased to 84,22. Before action of the research, students who acquired KKM grade ≥75 were 7 students (38,89%), in the first cycle the number of students increased to 9 students (50%) and in the second cycle, the number of the students increased again became 15 students (83,33%). The conclusion from the research is using comic media can improve the writing text skill.

 

Abstrak:. Penulisan artikel ini merupakan hasil dari penelitian yang bertujuan untuk meningkatkan keterampilan menulis karangan dengan media komik pada siswa kelas IV SDN I Mendak Delanggu Klaten 2012/2013. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dari dua siklus, tiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas IV SDN I Mendak yang berjumlah 18 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi, dokumentasi, dan tes. Teknik analisis data menggunakan model interaktif yang terdiri dari empat komponen yaitu pengumpulan data, reduksi data, sajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Nilai rata-rata keterampilan menulis karangan sebelum tindakan hanya sebesar 67,5, pada siklus I menjadi 71,17, dan pada siklus II semakin meningkat menjadi 84,22. Sebelum dilaksanakan tindakan, siswa yang memperoleh nilai diatas KKM (≥75) hanya sebanyak 7 siswa (38,89%), pada siklus I meningkat menjadi 9 siswa (50%), dan pada siklus II meningkat lagi menjadi 15 siswa (83,33%). Simpulan penelitian ini adalah penggunaan media komik dapat meningkatkan keterampilan menulis karangan.

 

Kata kunci: media komik, menulis karangan.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786