candi borobudur kerajaan di indonesia

EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN SNOWBALL THROWING DAN TALKING STICK TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR

Agus Apriyanto, Suharno, Siti Kamsiyati

Abstract


Abstract: This research is a quantitative research that aims to determine whether the Snowball Throwing learning model can influence learning outcomes of Matehematics that are better and more effective than the Talking Stick learning model on addition and subtraction of various fractions students in grade V. The research used the eksperimental research method whit pre-test post-test control group design. Its populationwas all of students in Grade V of State Primary School in target area Imam Bonjol of Laweyan Sub-district in Academic Year 2017/2018. Cluster Random Sampling was used to determine its samples. They consisted of the students in Grade V of State Primary School Totosari No.102 and students in Grade V of State Primary School Tunggulsari I No.72.the data of research were collected through test of learning result in Mathematics. Prior to application, the test was experimented at State Primary School Tunggulsari II No.179. they were analyzed by using the statistical t test at the signifikan level of 0.05. the result of the research shows that the aplplication of the Snowball Throwing and Talking Stick learning model can affect the students’ learning result in mathematics. ((thitung = 2,056; t < - 1,989atau t > 1,989). The results of this study it can be concluded that students who are taught with the Snowball Throwing model have learning outcomes in addition material and a reduction in various forms of fractions better than student learning outcomes that are taught with the Talking stick model.

 

Abstrak: Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif yang bertujuan untuk mengetahui apakah model pembelajaran Snowball Throwing dapat mempengaruhi hasil belajar matematika yang lebih baik dan efektif daripada model pembelajaran Talking Stick pada materi penjumlahan dan pengurangan berbagai bentuk pecahan pada siswa kelas V. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen  dengan desain Pretest Posttest Control Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V SD Negeri di Gugus Imam Bonjol Kecamatan Laweyan tahun ajaran 2017/2018. Sampel yang terpilih adalah siswa kelas V SD Negeri Totosari No.102 dan siswa kelas V SD Negeri tunggulsari I No.72 dengan teknik pengambilan sampel Cluster Random Sampling. Pengumpulan data dilaksanakan dengan menggunakan teknik tes untuk data hasil belajar matematika. Uji coba tes dilakukan  di SD Negeri Tunggulsari II No.179. Analisis data menggunakan analisis statistik uji t dengan taraf signifikan 0,05. Hasil penelitian adalah sebagai berikut. Terdapat pengaruh penerapan model Snowball Throwing dan Talking Stick terhadap hasil belajar matematika siswa (thitung = 2,056; t < - 1,989atau t > 1,989). Dari hasil analisis dapat disimpulkan bahwa siswa yang dibelajarkan dengan model Snowball Throwing memiliki hasil belajar pada mater penjumlahan da pengurangan berbgai bentuk pecahan lebih baik daripada hasil belajar siswa yang dibelajarkan dengan model Talking stick.   

 

Kata kunci: Snowball Throwing, Talking Stick, hasil belajar matematika, penjumlahan dan pengurangan berbagai bentuk pecahan.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786