candi borobudur kerajaan di indonesia

Penggunaan Model Pembelajaran Picture and Picture untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Pada Siswa Sekolah Dasar

Akmalia Heti Alviani, Sularmi, M. Ismail Sriyanto

Abstract


Abstarck: The purpose of this research is to improve the narrative essay writing skills of third grade students of SD Negeri Tunggulsari I Number 72 Surakarta in the academic year of 2017/2018 through the use of Picture and Picture learning models. This type of the research was Classroom Action Research (CAR) with the cycle model. The datas collection techniques in this research with observation, interviews, tests, and documentation. The datas validity testing techniques for test instruments with content validity, while for instrumens in the form of observation sheets using technical triangulation and source triangulation. This research uses interactive data analysis tehcniques. The results of this study are the application of Picture and Picture learning models can improve narrative essay writing skills. Evidenced by the results value of narrative essay writing skills that are always increasing in each cycle. The class average value in the pre-action was 60,55. In the first cycle was increased to be 69,29 and in the second cycle was increased to be 75. Before the action, students who exceed the KKM (≥70) were only 12 students (35,30%). After the first cycle increased to 64,71% or as many as 22 students exceed the KKM score. The second cycle increased to be 88,24% or as many as 30 students. The conclusion of this research is the use of Picture and Picture learning models can improve the narrative essay writing skill on the third grade students of primary school of SD Negeri Tunggulsari I Number 72 Surakarta in the academic year of 2017/2018.

 

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan menulis karangan narasi siswa kelas III SD Negeri Tunggulsari I No. 72 Surakarta tahun ajaran 2017/2018 melalui penggunaan model pembelajaran Picture and Picture. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan model siklus. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini dengan observasi, wawancara, tes, dan dokumentasi. Teknik uji validitas data untuk instrumen berbentuk tes dengan teknik uji validitas isi, sedangkan untuk intrumen berbentuk lembar observasi atau pengamatan menggunakan triangulasi teknik dan triangulasi sumber. Penelitian ini menggunakan teknik analasis data interaktif.Hasil dari penelitian ini adalah penggunaan model pembelajaran Picture and Picture dapat meningkatkan keterampilan menulis karangan narasi. Terbukti dari hasil nilai keterampilan menulis karangan narasi yang selalu meningkat pada setiap siklus. Nilai rata-rata kelas pada tahap pratindakan yaitu 60,55. Pada siklus I meningkat menjadi 69,29 dan pada siklus II meningkat lagi menjadi 75. Pada tahap pratindakan, siswa yang memenuhi nilai KKM (≥70) hanya 12 siswa (35,30%). Pada siklus I meningkat menjadi 64,71% atau sebanyak 22 siswa memenuhi nilai KKM. Pada siklus II mengalami peningkatan lagi menjadi 88,24% atau sebanyak 30 siswa.Simpulan penelitian ini adalah penggunaan model pembelajaran Picture and Picture dapat meningkatkan keterampilan menulis karangan narasi siswa kelas III SD Negeri Tunggulsari I No. 72 Surakarta tahun ajaran 2017/2018.

Kata kunci: Picture and Picture, Keterampilan Menulis, Karangan Narasi


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786