candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KERJASAMA DAN HASIL BELAJAR IPA PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Dwi Wika Sukma Setiaji, Firosalia Kristin, Indri Anugraheni

Abstract


Abstrack : The purpose of this study is 1) to describe the steps of applying discovery learning learning, 2) to improve cooperation and learning outcomes theme 8 beautiful diversity of my country sub theme of ethnic diversity and religion in my country with focus on science subjects through the application of learning discovery learning. This research is a classroom action research (PTK) using Kemmis and MC Taggart model, with planning steps, action implementation, observation, and reflection. Data collection techniques using test and non-test techniques. Data analysis using comparative descriptive analysis. While the analysis of non-test data by analyzing the results of the observation of the application of learning discovery learning, student response observation, and observation of student cooperation. The result of the research is the result of learning pre cycles of 9 thorough students (39%) with average score 59,49 in cycle I increased to 13 students (57%) complete with mean score 69,7 then increase again in cycle II become 21 students (91.3%) with an average rating of 74.8. The results of research on student cooperation, obtained the results of pre cycles of research results on student co-operation, obtained the results of pre cycle 6 students are in the high category or (26.1%), 17 students in low category or (73%), in cycle I increased to 15 students in the high category or (65.2%), 7 students in enough category (30,43%) then increase again in cycle II to 21 students reach value of high category co-operation or (91,3%), 2 students reach value of cooperation category low or (8.7%). Thus the Learning Model Discovery Learning dapat meningkatkan kerjasama dan hasil belajar IPA.

 

Abstrack :  Tujuan penelitian ini adalah 1) untuk mendeskripsikanlangkah – langkah penerapan pembelajaran discovery learning, 2) untuk meningkatkan kerjasama dan hasil belajar tema 8 indahnya keberagaman negeriku sub tema keragaman suku bangsa dan agama di negeriku dengan fokus pada mata pelajaran IPA melalui penerapan pembelajaran discovery learning. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang menggunakan model Kemmis dan MC Taggart, dengan langkah-langkah perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan, dan refleksi. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik tes dan non tes. Analisis data menggunakan analisis deskriptif komparatif. Sedangkan analisis data non tes dengan menganalisis hasil dari observasi penerapan pembelajaran discovery learning, observasi respon siswa, dan observasi kerjasama siswa. Hasil penelitian diperoleh hasil belajar pra siklus 9 siswa tuntas (39%) dengan nilai rata – rata 59,49 pada siklus I meningkat menjadi 13 siswa (57%) tuntas dengan nilai rata – rata 69,7 lalu meningkat lagi pada siklus II menjadi 21 siswa (91,3%) dengan nilai rata – rata 74,8.Hasil penelitian tentang kerjasama siswa,diperoleh hasil pra siklus hasil penelitian tentang kerjasama siswa, diperoleh hasil pra siklus 6 siswa berada pada kategori tinggi atau (26,1%), 17 siswa pada kategori rendah atau (73%), pada siklus I meningkat menjadi 15 siswa pada kategori  tinggi atau (65.2%) , 7 siswa pada kategori cukup(30,43%) lalu meningkat lagi pada siklus II menjadi 21 siswa mencapai nilai kerjasama kategori  tinggi atau (91,3%), 2 siswa mencapai nilai kerjasama kategori rendah atau (8,7%). Dengan demikian Model Pembelajaran Discovery Learning dapat meningkatkan kerjasama dan hasil belajar IPA.


 

Kata Kunci : Discovery Learning, Hasil Belajar, Kerjasama



Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786