candi borobudur kerajaan di indonesia

EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TSTS(TWO STAY TWO STRAY) DENGAN TPS (THINK PAIR SHARE)TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SD

Martha Astesya, Wasitohadi, Theresia Sri Rahayu

Abstract


Abstract. This study aims to determine the effectiveness of the application of TSTS learning model with TPS learning model on the learning outcomes in the subjects of mathematics in grade V SD students in DiponegoroGadus of the academic year 2017/2018. The research was conducted at SDN Mangunsari 03 as experiment group 1 and in SDN Mangunsari 05 as experiment group 2. This research is experimental research. Data collection using test. The test of the instrument includes Test of validity and reliability test. The prerequisite test that includes normality test and homogeneity test shows the result of significance of normal and homogeneous distributed data. Hypothesis test results obtained significance of 0.029 <0.05, meaning that ho rejected and ha accepted, it shows that there are significant differences in learning outcomes. In addition to the hypothesis test results that show that Ho is rejected, the average result of experimental posttest 1 is higher than the average value of the experimental posttest value 2 supporting the hypothesis test result which states there are significant differences in learning outcomes. The average comparative data of the experimental posttest score of 1 is 82.58 and the average posttest of experiment 2 is 77.21. So the Two Stay Two Stray learning model used in the experimental group 1 is more effectively used in mathematics learning than the Think Pair Share learning model used in the experimental group 2 based on the learning outcomes

 

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan penerapan model pembelajaran TSTS dengan model pembelajaran TPS terhadap hasil belajar dalam mata pelajaran matematika pada siswa kelas V SD di Gugus Diponegoro Tahun Ajaran 2017/2018. Penelitian dilaksanakan di SDN Mangunsari 03 sebagai kelompok eksperimen 1 dan di SDN Mangunsari 05 sebagai kelompok eksperimen 2. Penelitian ini adalah penelitian eksperimen. Pengumpulan data menggunakan tes. Uji coba instrumen meliputi Uji validitas dan uji reliabilitas. Uji prasyarat yang meliputi uji normalitas dan uji homogenitas menunjukkan hasil signifikansi data berdistribusi normal dan homogen. Hasil uji hipotesis diperoleh signifikansi 0,029 < 0,05, artinya bahwa ho ditolak dan ha diterima, hal ini menunjukkan bahwa terdapat terdapat perbedaan hasil belajar yang signifikan. Selain hasil uji hipotesis yang menunjukkan bahwa Ho ditolak, hasil rata-rata nilai posttest eksperimen 1 lebih tinggi dari hasil rata-rata nilai posttest eksperimen 2 mendukung hasil uji hipotesis yang menyatakan ada perbedaan hasil belajar yang signifikan. Data komparasi rata-rata nilai posttest eksperimen 1 adalah 82,58 dan rata-rata nilai posttest eksperimen 2 adalah 77,21. Sehingga model pembelajaran Two Stay Two Stray yang digunakan pada kelompok eksperimen 1 lebih efektif digunakan pada pembelajaran matematika daripada model pembelajaran Think Pair Share yang digunakan pada kelompok eksperimen 2 berdasarkan hasil belajar.

 

Kata kunci : TSTS, TPS ,Hasil Belajar Matematika

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786