candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS II SD

Iis Solekhah, Slameto, Elvira Hoesein Radia

Abstract


Abstract. The research was distributed by the activity and results of the learning learners still low in one SD Negeri Tuntang sub district on mathematical subjects. Research objectives for improving student learning outcomes in Mathematics subjects apply learning models of Project Based Learning. This type of research using Research Action class (PTK). Engineering data collection i.e., observation and tests the results of the study. Data collection tools using observation sheets, test questions and assessment rubrics and then analyzed by quantitative descriptive data. The results showed an increase in the percentage of the results of the study of cognitive, affective and psychomotor the learners who achieve the KKM on cycle I increased from 8 to 15 students with an average of 78.11. Cycle II learners who achieve the KKM reaches 19 people with an average of 83.86. An increase in affective assessment results of study on cycle I have good categories increased from 9 to 16 students, on cycle II learning outcomes affective also increased to 20 learners. So too with psychomotor learning results. On cycle I improved from 9 in category good learners in pre-cycle increase to 15 pesetas were detained. Cycle II increased to 21 learners have good categories. Teachers should use the learning model of Project Based Learning to organize active learning.

Abstrak. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh aktivitas dan hasil belajar peserta didik yang masih rendah di salah satu SD Negeri Kecamatan Tuntang pada mata pelajaran matematika. Tujuan penelitian untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika menerapkan model pembelajaran Project Based Learning. Jenis penelitian menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Teknik pengumpulan data yaitu observasi dan tes hasil belajar. Alat pengumpulan data menggunakan lembar observasi, soal-soal tes dan rubrik penilaian kemudian dianalisis dengan data deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan persentase hasil belajar kognitif, afektif  dan psikomotor peserta didik yang mencapai KKM pada siklus I meningkat dari 8 menjadi 15 peserta didik dengan rata-rata 78,11. Pada siklus II peserta didik yang mencapai KKM mencapai 19 orang dengan rata-rata 83,86. Penilaian afektif terjadi peningkatan hasil belajar pada siklus I yang memiliki kategori baik meningkat dari 9 menjadi 16 peserta didik, pada siklus II hasil belajar afektif juga meningkat menjadi 20 peserta didik. Begitu juga dengan hasil belajar psikomotor. Pada siklus I terjadi peningkatan dari 9 peserta didik dalam kategori baik di Pra siklus meningkat menjadi 15 peseta didik. Pada siklus II meningkat menjadi 21 peserta didik yang memiliki kategori baik. Guru sebaiknya menggunakan model pembelajaran Project Based Learning untuk menyelenggarakan pembelajaran yang aktif.

Kata kunci : Project Based Learning, Hasil Belajar, Matematika


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786