candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRY UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MUATAN IPA DAN BAHASA INDONESIA KELAS 5 SD

Tatik Setiawati, Wasitohadi, Theresia Sri Rahayu

Abstract


Abstract. The background of the problem in this research is the low of student learning outcomes on the content of science lesson and indonesian class 5 in SDN 02 Lajer. This can be seen from the results of UTS 1 year teaching 2017/2018 students who have not completed reaching KKM ≤70 as many as 11 students (40%). The purpose of this study to improve student learning outcomes grade 5 SDN Lajer 02 reached KKM ≥70 through the use of inquiry learning model. In cycle 1, 9 students were not complete (33,3%) and 18 students complete (66,7%). In the second cycle there was on increase in the score on on the content of science and Indonesian lessons, as many as 23 students complete (85,1%) and 4 unfinished students (14,9%).

100

 

 


Abstrak. Latar belakang  masalah dalam penelitian ini adalah rendahnya hasil belajar siswa pada muatan pelajaran IPA dan Bahasa Indonesia kelas 5 di SDN 02 Lajer. Hal ini dapat dilihat dari hasil nilai UTS I Tahun Ajaran 2017/2018 siswa yang belum tuntas mencapai KKM ≤ 70 sebanyak 11 siswa (40%). Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas 5 SDN Lajer 02 mencapai KKM ≥70 melalui penggunaan pembelajaran model inquiry. Pada siklus I diperoleh 9 siswa tidak tuntas (33,3%) dan 18 siswa tuntas (66,7%). Pada siklus II terjadi peningkatan nilai pada muatan pelajaran IPA dan Bahasa Indonesia, sebanyak 23 siswa tuntas (85,1%) dan 4 siswa tidak tuntas (14,9%).

 

Kata Kunci: Inquiry , Hasil Belajar Muatan IPA dan Bahasa Indonesia

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786