PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRY UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MUATAN IPA DAN BAHASA INDONESIA KELAS 5 SD
Abstract
Abstract. The background of the problem in this research is the low of student learning outcomes on the content of science lesson and indonesian class 5 in SDN 02 Lajer. This can be seen from the results of UTS 1 year teaching 2017/2018 students who have not completed reaching KKM ≤70 as many as 11 students (40%). The purpose of this study to improve student learning outcomes grade 5 SDN Lajer 02 reached KKM ≥70 through the use of inquiry learning model. In cycle 1, 9 students were not complete (33,3%) and 18 students complete (66,7%). In the second cycle there was on increase in the score on on the content of science and Indonesian lessons, as many as 23 students complete (85,1%) and 4 unfinished students (14,9%).
100
Abstrak. Latar belakang masalah dalam penelitian ini adalah rendahnya hasil belajar siswa pada muatan pelajaran IPA dan Bahasa Indonesia kelas 5 di SDN 02 Lajer. Hal ini dapat dilihat dari hasil nilai UTS I Tahun Ajaran 2017/2018 siswa yang belum tuntas mencapai KKM ≤ 70 sebanyak 11 siswa (40%). Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas 5 SDN Lajer 02 mencapai KKM ≥70 melalui penggunaan pembelajaran model inquiry. Pada siklus I diperoleh 9 siswa tidak tuntas (33,3%) dan 18 siswa tuntas (66,7%). Pada siklus II terjadi peningkatan nilai pada muatan pelajaran IPA dan Bahasa Indonesia, sebanyak 23 siswa tuntas (85,1%) dan 4 siswa tidak tuntas (14,9%).
Kata Kunci: Inquiry , Hasil Belajar Muatan IPA dan Bahasa Indonesia
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN: 2337-8786