candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGHITUNG BILANGAN BULAT PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Dina Qonita, Suharno, Karsono

Abstract


Abstract: The objective of this research is to improve the ability of integer calculate by using team asissted individualization learning model on the students at grade v state elementary school of Pokak 1 Ceper Klaten in the academic year of 2016/2017. This research is a classroom action research is conducted in two cycles. Each cycle consists of four stages: planning, implementation, observation, and reflection. The data collection technique using the testing techniques, observation, interviews, and documentation. The validity of the data using triangulation and triangulation techniques. The data analysis technique used is descriptive comparative and interactive analysis techniques. The results of this study indicate an increase in the ability to calculate integers. Increasing the ability to calculate integers is evidenced by the increase in the average value and percentage of classical completeness. Based on the result, it can be concluded that team asissted individualization learning model could improve  storytelling ability on the students at grade V State Elementary School of Pokak 1 Ceper Klaten in the academic year of 2016/2017.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan menghitung bilangan bulat melalui penggunaan model pembelajaran Teams Asissted Individualization pada siswa kelas V SD Negeri 1 Pokak Ceper Klaten Tahun Ajaran 2016/2017. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari empat tahap, yaitu: perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik tes, observasi, wawancara, dan dokumentasi. Validitas data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Analisis data yang digunakan adalah teknik deskriptif komparatif, dan teknik analisis interaktif. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan kemampuan menghitung bilangan bulat. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran Team Asissted Individualization dapat meningkatkan kemampuan menghitung bilangan bulat pada siswa kelas V SD Negeri 1 Pokak Ceper Klaten tahun ajaran 2016/2017.

Kata Kunci: kemampuan menghitung bilangan bulat, model pembelajaran Team Asissted Individualization.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN: 2337-8786