candi borobudur kerajaan di indonesia

MENINGKATKAN KOMPETENSI PERKEMBANGBIAKAN MAKHLUK HIDUP PADA SISWA KELAS VI SD NEGERI BRANJANG MELALUI MODEL COOPERATIF LEARNING

Suyadi Suyadi

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to describe the application of cooperative learning models on the
development of living creatures in the sixth science subjects of students of SDN Branjang, Ungaran Barat
District, Semarang Regency. The place where the Classroom Action Research was conducted was Class VI
students of SDN Branjang, Ungaran Barat District, Semarang Regency. This Classroom Action Research is
carried out in the first semester of the 2016/2017 school year. The conclusions of the results of learning
improvements that researchers have carried out are as a result of the application of the learning model, in the
stages of cycles I and II it turns out that student learning achievement in science lessons has increased. The
implementation of cooperative learning is considered successful because students who complete more than 75%.
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan penerapan model cooperative learning pada
kempetensi perkembangan makhluk hidup pada mata pelajaran IPA siswa VI SDN Branjang Kecamatan
Ungaran Barat Kab Semarang. Tempat pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas adalah siswa Kelas VI SDN
Branjang Kecamatan Ungaran Barat Kab Semarang. Penelitian Tindakan Kelas ini dilaksanakan pada semester
I tahun pelajaran 2016/2017. Simpulan hasil dari perbaikan pembelajaran yang telah peneliti laksanakan yaitu
sebagi Hasil penerapan model pembelajaran tersebut , pada tahapan siklus I dan II ternyata prestasi belajar siswa
pada pelajaran IPA mengalami peningkatan. Penerapan cooperative learning dianggap berhasil karena siswa
yang tuntas lebih dari 75%.
Kata kunci: kompetensi perkembangan makhluk hidup, cooperative learning.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google schoolar

 ISSN : 2443-3268