candi borobudur kerajaan di indonesia

MENINGKATKAN KOMPETENSI MENYIMPULKAN ISI BERITA YANG DIDENGAR MENGGUNAKAN MEDIA CD PADA SISWA KELAS VI SD NEGERI KALISIDI 02

Subadi Subadi

Abstract


Abstract: Indonesian Language Learning in Class VI State Elementary School of Kalisidi 02 still experience
several obstacles. These barriers are encountered in learning to arrange paragraphs. This is because teachers have
not utilized the media optimally. Indonesian Language is only explained by words so that verbalism and complex
child shadow occur. Based on these obstacles, the teacher tries to conduct classroom action research using the use of
series drawing media. With this expected child shadow more focused, learning more interesting so that achievement
can be increased. The formulation of the problem in this research is: Does the series image media can improve
students' competence in preparing the paragraph? The purpose of this research is to know the improvement of
competence to arrange paragraph by using serial drawing media. Classroom action research was conducted in class
VI State Elementary School of Kalisidi 02, Ungaran Barat with subject of 24 students. The use of drawing media
series applied in the learning process in the stages of cycles I and II was the achievement of student learning on
learning Indonesian indicate that the learning process is more interesting, enable students, students practice to find.
So that student achievement can increase. This is evident from the results of completeness obtained by students in
cycle I, 73% and in the second cycle reached 93%.
Abstrak: Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas VI SD Negeri Kalisidi 02 masih mengalami beberapa hambatan.
Hambatan tersebut ditemui pada pembelajaran menyimpulkan isi berita. Hal ini disebabkan karena guru belum
memanfaatkan media dengan optimal. Bahasa Indonesia hanya diterangkan dengan kata-kata sehinggga kurang
menarik bagi siswa. Berdasarkan kendala tersebut guru mencoba melakukan penelitian tindakan kelas dengan
penggunaan media CD berita. Dengan ini diharapkan lebih menarik anak sehingga anak lebih terfokus,
pembelajaran lebih menarik sehingga prestasi dapat meningkat. Rumusan masalah pada penelitian ini adalah:
Apakah media CD berita dapat meningkatkan kompetensi siswa dalam menyimpulkan isi berita? Tujuan penelitian
untuk mengetahui peningkatan kompetensi menyimpulkan isi berita dengan menggunakan media CD berita.
Penelitian tindakan kelas dilakukan di kelas VI SD Negeri Kalisidi 02, Ungaran Barat dengan subjek 24 siswa.
Penggunaan media CD berita yang diterapkan dalam proses pembelajaran pada tahapan siklus I dan II ternyata
prestasi belajar siswa pada pembelajaran Bahasa Indonesia menunjukkkan bahwa proses pembelajaran lebih
menarik, mengaktifkan siswa, siswa berlatih menemukan melalui mendengarkan. Sehingga prestasi belajar siswa
bisa meningkat . Ini terbukti dari hasil ketuntasan yang diperoleh siswa pada siklus I, 73% dan pada siklus II
mencapai 93%.
Kata Kunci: Bahasa Indonesia, Media CD berita


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google schoolar

 ISSN : 2443-3268