candi borobudur kerajaan di indonesia

UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN TENTANG VOLUM KUBUS DAN BALOK MELALUI PENGGUNAAN MEDIA TIGA DIMENSI PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Suratno Suratno

Abstract


Semarang result is low. Based on the analysis of Competency Test on cube and beam volumes material there
were 40% or 13 grader class V students and 60% or 20 students from 33 students of class V have not finished
yet. Viewed from the process of children less memorable because only imagine or still abstract. Teachers will try
to overcome the problems in learning. The plan to solve the problem about the volume of cube and beam is by
using three-dimensional media.This action is done in 2 cycles.Reflection of learning with the utilization of threedimensional
media in students of class V SDN Regunung 01 on the condition of Cycle I, the number of students
who experience mastery learning 25 or 73%. . Adapaun weakness in the cycle I, there are 8 students who have
not completed learning and there are some students who have not been active in learning as well as teachers give
less appreciation. Improvement of learning with the utilization of three-dimensional media in Cycle II there is an
increase shown by the number of students who thoroughly learn as many as 30 students or 92% even though
there are still 3 unfinished students. Conclusion: 1) The use of three-dimensional media in learning Mathematics
make the learning process more interesting, activate students, 2) Utilization of three-dimensional media to make
students see more clearly not abstract., 3) Student learning achievement in a classical more increased. This is
evident from the results of completeness obtained by students in the cycle I, 73% and in the second cycle
reached 92%. Suggestions: 1) Teachers should use media that varies according to the subject matter. The use of
varied media will be able to reduce the students' saturation, 2) The teacher should hold enough exercises and can
develop the questions according to the material being taught, 3) The teacher should make improvements for the
unfinished student to reach 100% mastery.

Abstrak: Matematika VII Semester I SD Negeri Regunung 01 Kecamatan Ungaran Tengaran hasil Semarang
rendah. Berdasarkan analisis Uji Kompetensi pada material balok dan balok terdapat 40% atau 13 siswa kelas V
dan 60% atau 20 siswa dari 33 siswa kelas V belum juga selesai. Dilihat dari proses anak kurang berkesan
karena hanya dibayangkan atau masih abstrak. Guru akan berusaha mengatasi masalah dalam belajar.
Rencananya untuk memecahkan masalah tentang volume kubus dan balok adalah dengan menggunakan media
tiga dimensi. Tindakan ini dilakukan dalam 2 siklus. Seleksi pembelajaran dengan pemanfaatan media tiga
dimensi pada siswa kelas V SDN Regunung 01 pada kondisi Siklus I, jumlah siswa yang mengalami penguasaan
belajar 25 atau 73%. . Kelemahan Adapaun dalam siklus I, ada 8 siswa yang belum selesai belajar dan ada
beberapa siswa yang belum aktif dalam belajar serta memberi penghargaan guru kurang. Peningkatan
pembelajaran dengan pemanfaatan media tiga dimensi pada Siklus II ada peningkatan yang ditunjukkan oleh
jumlah siswa yang benar-benar belajar sebanyak 30 siswa atau 92% meski masih ada 3 siswa yang belum
selesai. Kesimpulan: 1) Penggunaan media tiga dimensi dalam pembelajaran Matematika membuat proses
belajar lebih menarik, mengaktifkan siswa, 2) Pemanfaatan media tiga dimensi untuk membuat siswa terlihat
lebih jelas tidak abstrak., 3) Prestasi belajar siswa secara klasik lebih meningkat. Hal ini terbukti dari hasil
kelengkapan yang diperoleh siswa pada siklus I, 73% dan pada siklus II mencapai 92%. Saran: 1) Guru harus
menggunakan media yang bervariasi sesuai dengan materi pelajaran. Penggunaan media yang bervariasi akan
dapat mengurangi kejenuhan siswa, 2) Guru harus cukup banyak latihan dan dapat mengembangkan pertanyaan
sesuai materi yang diajarkan, 3) Guru harus melakukan perbaikan terhadap siswa yang belum selesai mencapai
100% penguasaan.

Kata kunci: Matematika, Balok, Tiga Dimensi


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google schoolar

 ISSN : 2443-3268