candi borobudur kerajaan di indonesia

UPAYA PENINGKATKAN KEMAMPUAN GURU MENERAPKAN MODEL PEMBELAJARAN PAIKEM MELALUI PEMBIMBINGAN BERKALA PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Harno Harno

Abstract


Abstract: Harno.2017 Efforts to improve the ability of teachers to apply learning model PAIKEM through periodic guidance In SD Negeri 3 Tlogomulyo District Gubug Grobogan District in the first half of 2017 / 2018.Penelitian Action Class. This type of research is Classroom Action Research. The purpose of this study is the purpose of this school action research is to describe the ability of teachers SD Negeri 3 Tlogomulyo District Gubug Grobogan District in applying PAIKEM learning after the act of Guidance and Periodical pembibingan. The subjects of the study were teachers of SD Negeri 3 Tlogomulyo Sub-District Gubug Grobogan Regency amounted to 6 Teachers. The object of this study is the way the teacher in applying the model of learning PAIKEM. Methods of data collection with tests and method documentation.Counseling to elementary school teachers in applying PAIKEM learning model is very necessary, this is caused in the application of learning PAIKEM teachers are still many who have not followed the correct steps, so that in the implementation of teacher learning models tend to still dominate the learning model activity, not optimize the use of tools and use the school environment to make the learning model interesting, have not provided a good reading corner, have not implemented group learning well, and the teacher has not been able to encourage students to encourage students to find their own way in problem solving, as reflected in the indicator of learning model PAIKEM only reached 37.50%.

Abstrak: Harno.2017. Upaya peningkatkan kemampuan guru menerapkan model pembelajaran PAIKEM melalui pembimbingan berkala Di SD Negeri 3 Tlogomulyo Kecamatan Gubug Kabupaten Grobogan pada semester 1 tahun 2017/2018.Penelitian Tindakan Kelas.Jenis penilitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas. Tujuan dari penelitian ini adalah Tujuan dilakukan penelitian tindakan sekolah ini adalah untuk mendeskripsikan kemampuan guru SD Negeri 3 Tlogomulyo Kecamatan Gubug Kabupaten Grobogan dalam menerapkan pembelajaran PAIKEM setelah dilakukan tindakan Pembinaan dan pembibingan Berkala. Subjek penelitian adalah guru SD Negeri 3 Tlogomulyo Kecamatan Gubug Kabupaten Grobogan berjumlah 6 Guru. Adapun objek penelitian ini adalah cara guru dalam menerapkan model pembelajaran PAIKEM. Metode pengumpulan data dengan tes dan metode dokumentasi.Pembimbingan kepada guru Sekolah Dasar dalam menerapkan model pembelajaran PAIKEM sangat diperlukan, hal ini disebabkan dalam penerapan pembelajaran PAIKEM guru masih banyak yang belum mengikuti langkah-langkah yang benar, sehingga dalam pelaksanaan model pembelajaran guru cenderung masih mendominasi aktivitas model pembelajaran, belum mengoptimalkan penggunaan alat bantu dan menggunakan lingkungan sekolah untuk menjadikan model pembelajaran menarik, belum menyediakan pojok baca dengan baik, belum menerapkan belajar kelompok dengan baik, dan guru belum mampu mendorong siswa untuk mendorong siswa menemukan caranya sendiri dalam pemecahan masalah, hal ini seperti tercermin dalam indicator model pembelajaran PAIKEM yang baru mencapai 37,50%.

Kata Kunci: kemampuan guru, pembimbingan, PAIKEM


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google schoolar

 ISSN : 2443-3268