candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA SUB POKOK BAHASAN MENGULANG DESKRIPSI BENDA-BENDA DI SEKITAR MELALUI METODE PENGAMATAN PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Dwi Wahyu Puji Astuti

Abstract


Abstract: The problem studied in this research is the improvement of activity and student learning outcomes by using the observation method to repeat the description of objects around the class 1 SDN 1 KarangrayungKarangrayung District Grobogan District. In this study using the method of observation conducted with the aim of motivating students learning done. Class 1 SDN 1 Karangrayung The academic year 2015/2016 consists of 24 students: 12 male students and 12 female students. The results showed that the observational methods applied by researchers proved to improve the activity and learning outcomes of students in learning. Evidenced from the results of praslus evaluation percentage 58.33%, Cycle I 66.67%, and Cycle II to 91.67%. From pre-Cycle to Cycle II there is an increase of 33.34% where from 24 students who have reached KKM (75) 22 students and students who have not reached KKM a number of 2 students, in this case KKM determined is 75. In the use of observation method repeat the description of the objects in the vicinity proved to have been successful in improving the liveliness and learning outcomes of students.

Abstrak : Masalah yang diteliti dalam penelitian ini adalah peningkatan keaktifan dan hasil belajarsiswa dengan menggunakan metode pengamatan mengulang diskripsi benda-benda di sekitar dikelas 1 SDN 1 Karangrayung Kecamatan Karangrayung Kabupaten Grobogan. Dalam pembelajaran ini menggunakan metode pengamatan yang dilakukan dengan tujuan memotivasi siswa pembelajaran yang dilakukan. Kelas 1 SDN 1 Karangrayung Tahun ajaran 2015/2016 terdiri dari 24 siswa : 12 siswa laki-laki dan 12 siswa perempuan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode pengamatan yang diterapkan peneliti terbukti bisa meningkatkan keaktifan dan hasil belajar siswa dalam pembelajaran. Dibuktikan dari hasil persantase evaluasi prasiklus 58,33%, Siklus I 66,67%, dan Siklus II menjadi 91,67%. Dari pra-Siklus sampai Siklus II ada peningkatan 33,34% dimana dari 24 siswa yang telah mencapai KKM (75) 22 siswa dan siswa yang belum mencapai KKM sejumlah 2 siswa, dalam hal ini KKM yang ditetapkan adalah 75. Dalam penggunaan metode pengamatan mengulang deskripsi bendabenda di sekitar terbukti telah berhasil dalam peningkatan keaktifan dan hasil belajar siswa . Kata Kunci : Pengamatan, Keaktifan Siswa, Hasil Belajar Siswa


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google schoolar

 ISSN : 2443-3268