candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA BANGUN DATAR MELALUI METODE DEMONSTRASI BAGI SISWA SEKOLAH DASAR

Tri Djuwarsih

Abstract


Abstract: This study aims to describe the improvement of learning outcomes Mathematics wake up flat through the demonstration method for students of Class I SD Negeri 1 Saban Gubug Subdistrict Grobogan District in the second half of the year 2016/2017 lesson. This research was conducted in class I SD Negeri 1 Saban Gubug Subdistrict Grobogan District. Time of Implementation in second semester of academic year 2016/2017, ie from January 3, 2017 until March 11, 2017. The conclusion of the research is: From all data prasiklus, I and cycle II, the research can be concluded: 1) Through the method of demonstration of mathematics learning outcomes About the wake up flat for grade 1 students SD Negeri 1 Saban Gubug Sub-district Grobogan District in the second semester of academic year 2016/2017 increased. 2) With the application of concrete object props can improve students' understanding in learning mathematics about knowing and some wake up in grade 1 students at SD Negeri 1 Saban Gubug Sub-district Grobogan District in Second Semester of academic year 2016/2017. 3) Quantitatively show that before improvement of learning average value 45,18 with mastery 14,81%. This shows the absorbing level is still below the standard. After the first cycle of improvement, the average score of 61.11 with 66.66% completeness is still below the standard. After the improvement of learning cycle II obtained an average score of 76.29 with 100% classical completeness has shown mastery learning. 4) With the application of concrete object props cultivate students' motivation toward learning mathematics about know and some wake up flat on grade 1 student of SD Negeri 1 Saban Gubug Sub-district Grobogan Regency in second semester of academic year 2016/2017

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk Mendiskripsikan peningkatan hasil belajar Matematika bangun datar melalui metode demonstrasi bagi siswa Kelas I SD Negeri 1 Saban Kecamatan Gubug Kabupaten Grobogan pada semester II Tahun pelajaran 2016 / 2017. Penelitian ini dilaksanakan di kelas I SD Negeri 1 Saban Kecamatan Gubug Kabupaten Grobogan . Waktu Pelaksanaan pada semester II tahun pelajaran 2016/2017, yaitu tanggal 3 Januari 2017 sampai dengan 11 Maret 2017. Simpulan dari penelitian adalah : Dari keseluruhan data prasiklus, suklus I dan siklus II, penelitian dapat disimpulkan: 1) Melaui metode demonstrasi hasil belajar matematika tentang bangun datar bagi siswa kelas 1 SD Negeri 1 Saban Kecamatan Gubug Kabupaten Grobogan pada Semester II tahun pelajaran 2016/2017 meningkat. 2) Dengan penerapan alat peraga benda konkret dapat meningkatkan pemahaman siswa dalam pembelajaran matematika tentang mengenal dan beberapa bangun datar pada siswa kelas 1 di SD Negeri 1 Saban Kecamatan Gubug Kabupaten Grobogan pada Semester II tahun pelajaran 2016/2017. 3) Secara kwantitatif nunjukkan bahwa sebelum perbaikan pembelalajaran nilai rata – rata 45,18 dengan ketuntasan 14,81 %. Ini menunjukkan taraf serap masih di bawah standart. Setelah diadakan perbaikan siklus I nilai rata – rata 61,11 dengan ketuntasan 66,66 % masih di bawah standart. Setelah diadakan perbaikan pembelajaran siklus II diperoleh nilai rata – rata 76,29 dengan ketuntasan klasikal 100% sudah menunjukkan ketuntasan belajar. 4) Dengan penerapan alat peraga benda konkret menumbuhkan motivasi siswa terhadap pembelajaran matematika tentang mengenal dan beberapa bangun datar pada siswa kelas 1 SD Negeri 1 Saban Kecamatan Gubug Kabupaten Grobogan pada Semester II tahun pelajaran 2016/2017.

Kata Kunci: Peningkatan, hasil belajar, bangun datar


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google schoolar

 ISSN : 2443-3268