candi borobudur kerajaan di indonesia

PERBEDAAN HASIL BELAJAR IPA DENGAN METODE MINDMAPPING DAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC)PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Chairul Nur Azis, Novisita Ratu

Abstract


Abstract : The purpose of this study is to know whether there are significant differences in learning outcomes by using Mind Mapping method and Cooperative Integrative Reading and Composition (CIRC) method in terms of student learning outcomes in 5th grade science subjects SD Negeri Polobogo 02 and 01 District Getasan Semarang District. The type of research used is quasi experimental research with Pretest-Posttest design. The research population is 5th grade students of SD Negeri Polobogo 2 as the experimental group of 22 students and 5th grade students of SD Negeri Polobogo 1 as the control group amounted to 15 students. Data collection techniques used were observation, documentation, and test. Instrument validity is calculated by Product moment and reliability with Cronbanch's Alpha. Prerequisite test using normality test and homogeneity test. Data analysis method used is t test (independent sample t-test). The results showed that there was no significant difference to the learning outcome of IPA with the application of Mind Mapping method and CIRC method in class 5 SDN Gugus Kecamatan Getasan. The result of t test of Posttest value is calculated t value <t table (0,788 <2,03011) and its significance value is greater than 0,05 (0,436> 0,05). From these results, Ho is accepted and Ha is rejected, so it can be concluded that there is no difference of science learning result of grade V students between SD Negeri Polobogo 02 with Mind Mapping method and SD Negeri Polobogo 01 By Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) method

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untukmengetahui adakah perbedaan hasil belajar yang signifikan denganmenggunakan metode Mind Mapping dan metode Cooperative Integrative Reading and Composition(CIRC) ditinjau dari hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA kelas 5 SD Negeri Polobogo 02 dan 01 Kecamatan Getasan Kabupaten Semarang. Jenis penelitian yang digunakan adalah bentuk penelitian eksperimen semu (quasi eksperimental research) dengan desain Pretest-Posttest. Populasi penelitian yaitu siswa kelas 5 SD Negeri Polobogo 2 sebagai kelompok eksperimen berjumlah 22 siswa dan  siswa kelas 5 SD Negeri Polobogo 1 sebagai kelompok kontrol berjumlah 15 siswa.Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, dokumentasi, dan tes.Validitas instrumen dihitung dengan Product moment dan reliabilitas dengan Cronbanch’s Alpha. Pengujian prasyarat menggunakan uji normalitas dan uji homogenitas. Metode analisis data yang digunakan adalah uji t (independent sample t-test). Hasil penelitian menunjukan bahwa tidak terdapat perbedaan yang signifikan terhadap hasil belajar IPA dengan penerapan metode Mind Mapping dan metode CIRC di kelas 5 SDN Gugus Kecamatan Getasan. Hasil uji t nilai Posttest diperoeh nilai t hitung < t tabel (0,788 <2,03011) dan nilai signifikansinya lebih besar dari 0,05 (0,436> 0,05). Dari hasil tersebut maka Ho diterima dan Ha ditolak, sehingga dapat disimpulkan tidak ada perbedaan hasil belajar IPA siswa kelas V antara SD Negeri Polobogo 02 dengan metode Mind Mapping dan SD Negeri Polobogo 01 Dengan metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC).

 

Kata kunci : Mindmapping, CIRC, Perbedaan hasil belajar.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google schoolar

 ISSN : 2443-3268