candi borobudur kerajaan di indonesia

Saluran Pemasaran Kedelai Di Kecamatan Sumberrejo Kabupaten Bojonegoro

Muhamad Asa Yogie Luthfi, Endang Siti Rahayu, Sugiarti Mulya Handayani

Abstract


This study examines the marketing channels related to soybeans in Sumberrejo District, Bojonegoro Regency. The purpose of this study was to describe the marketing channels of soybeans in Sumberrejo District, Bojonegoro Regency. Sumberrejo district is a soybean plant Center in Bojonegoro Regency. Research methods using surveys, interviews and observations. Data analysis used in this study is a qualitative descriptive analysis. Qualitative analysis was used to describe soybean marketing channels. The conclusion of the results of research conducted in the District Sumberrejo Bojonegoro Regency is as follows : There are 3 types of channels, namely: 1) farmers – middlemen – traders collectors – wholesalers – Processing Industry, 2) Farmers – Processing Industry, 3) farmers – traders collectors – processing industry. Of the 3 types of marketing channels, most farmers use the number 1 marketing channel, namely farmers-middlemen – collectors - wholesalers – processing industry.

Penelitian ini mengkaji terkait saluran pemasaran kedelai di Kecamatan Sumberrejo Kabupaten Bojonegoro. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan saluran pemasaran kedelai di Kecamatan Sumberrejo Kabupaten Bojonegoro. Kecamatan Sumberrejo merupakan sentra tanaman kedelai di Kabupaten Bojonegoro. Metode penelitian menggunakan survey, wawancara dan observasi. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis deskriptif kualitatif. Analisis kualitatif digunakan untuk mendeskripsikan saluran pemasaran kedelai. Adapun kesimpulan dari hasil penelitian yang dilakukan di Kecamatan Sumberrejo Kabupaten Bojonegoro adalah sebagai berikut : terdapat 3 jenis saluran yaitu : 1) Petani – Tengkulak – Pedagang pengepul – Pedagang Besar – Industri Pengolahan, 2) Petani – Industri Pengolahan, 3) Petani – Pedagang Pengepul – Industri Pengolahan. Dari 3 jenis saluran pemasaran paling banyak petani menggunakan saluran pemasaran nomer 1 yaitu Petani – Tengkulak – Pedagang pengepul – Pedagang Besar – Industri Pengolahan



Keywords


Kedelai, Analisis Pemasaran, Saluran Pemasaran

Full Text:

PDF

References


[BPS] Badan Pusat Statistik (ID). 2018. Produksi jagung dan kedelai di provinsi Jawa Timur. [Internet]. [diunduh Des 23]. Tersedia pada: https://jatim.bps.go.id (ID): Badan Pusat Statistik.

Nazir, M. 2005. Metode Penelitian. Ghalia Indonesia, Bogor.

Rahim,A. Husaini, Yulianti, M. 2020. Analisis pemasaran Kedelai (Glycine max) Di Kecamatan Karang Intan Kabupaten Banjar Provinsi Kalimantan Selatan. Frontier Agribisnis, 4(3), 82-90.

Soetriono, A. Suwandari. Rijanto. 2006. Pengantar Ilmu Pertanian. Bayumedia Publishing. Malang

Suratha, I Ketut. 2014. Dampak Alih Fungsi Lahan Pertanian terhadap Ketahanan Pangan. https://ejournal.undiksha.ac.id. Vol. 15. No. 02 Diakses pada 21 Agustus 2023




DOI: http://dx.doi.org/10.20961%2Fimscs.v2i1.13449

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Interdisciplinary and Multidisciplinary Studies: Conference Series is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Organized by Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sebelas Maret, Jl. Ir. Sutami 36A, Kentingan, Surakarta.

e-ISSN: 2987-5439 || p-ISSN: 2987-3649