candi borobudur kerajaan di indonesia

Utilization of Quizizz Application as a Civics Learning Evaluation Media

Eka Mutiara Widiyastuti

Abstract


This article aims to analyze the use of the quizizz application as a learning evaluation medium, especially in Civics subjects. The research method uses qualitative research methods with interviews and literature studies. The results showed that the use of the quizizz application made it easier for teachers at the learning evaluation stage and as a fun learning solution for students. Based on the results of this study, the use of the Quizizz application as a learning evaluation medium to measure the level of understanding of students is fun and the use of the Quizizz application is easily accessible and the process of the assessment results is faster than the use of the platform for sending text messages via WhatsApp.


Keywords: Utilization; Quizizz; Evaluation Media.


Full Text:

PDF

References


Ali, M. K., & Sukardi, S. (2021). Pengembangan Model Evaluasi Pembelajaran Daring di Sekolah Menengah Kejuruan. JRTI (Jurnal Riset

Tindakan Indonesia), 6(2), 161.

https://doi.org/10.29210/3003991000

Aminuddin, C. (2020). Pemanfaatan Fitur Lesson Quizizz Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Dan Kejuruan, 13(2), 151.

https://doi.org/10.20961/jiptek.v13i2.45611

Aryadillah, & Fitriansyah, F. (2017). Teknologi Media Pembelajaran (Teori & Praktik). Herya Media, 132.

Asrifan, A., Al Yakin, A., Muthmainnah, & Taslim. (2020). Modul Tutorial Penggunaan Quizizz Pada Pembelajaran di Kelas. 1–27.

https://osf.io/kqnza/download

Citra, C. A., & Rosy, B. (2020). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran

Berbasis Game Edukasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Teknologi Perkantoran Siswa Kelas X SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(2), 261–272.

https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap/article/view/8242/4081

Diva, A. S., Chairunnisa, A. A., & Mufidah, T. H. (2021). Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 Andi. Current Research in Education: Series Journal, 01(01), 1–10.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 402–416.

Hidayati, I. D. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Aplika[1] I.D.

Hidayati, “Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Quizizz Secara Daring

Terhadap Perkembangan Kognitif Siswa,” vol. 4, no. 2, pp. 251– 257, 2021.

Junaidi. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. 3(1).

Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat Media Dalam Pembelajaran. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1), 91–96.

https://doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1778

Kusumastuti, A. (2019). Metode Peneliatian Kualitatif. Metode Peneliatian Kualitatif, 148, 148–162. 82

Nurmalisa, Y., & Mentari, A. (2020). PERANAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN. 07(1), 34–46.

Prabowo, C. A., & Widodo, W. (2018). Mengukur Tingkat Perkembangan Kognitif Siswa Sekolah Dasar dalam Bidang Sains menggunakan Tes Kemampuan Penalaran Ilmiah Determining Elementary Students’ Cognitive Development Levels in Science Using Scientific Reasoning Skills Test. 15(2004), 69–73.

Putri, V. D. (2021). Aplikasi Daring Quizizz Sebagai Solusi Pembelajaran Menyenangkan di Masa Pandemi. 2, 8–22.

https://jurnal.lp3mkil.or.id/index.php/ljse/article/download/115/53

Ramli, M. (2012). Media Teknlogi Pembelajaran. IAIN Antasari Press, 1–3.

Salsabila, U. H., Habiba, I. S., & Amanah, I. L. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. 4, 163–172.

Sasongko, G. W., & Suswanto, H. (2017). Pengembangan Game Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Perakitan Komputer Kelas X. Jurnal Pendidikan, 2(7), 1017– 1023.

Sinta, M. D., Waluyati, S. A., & Sriwijaya, U. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran MOBILE LEARNING SPREADSHEET. 6(2), 224–231.

Suhaemi, A., Tri Asih, E., & Handayani, F. (2020). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Belajar IPS SD. Jurnal.Umj.Ac.Id/Index.Php/Holistika, IV(1), 36–45.

Trisiana, A. (2020). Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Digitalisasi Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 31.

https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v10i2.9304


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2775-8818 (Online)