candi borobudur kerajaan di indonesia

THE ROLE OF PANCASILA AND CITIZENSHIP EDUCATION IN FORMING STUDENTS’ PATRIOTISM ATTITUDE

Devi Dwiyanti

Abstract


The aim of this research was to determine the role and the positive impact of Pancasila and Citizenship Education in forming a student's patriotism attitude as a part of global citizens. This research was conducted through a qualitative approach using literature review method with descriptive analysis technique supported by interview data. The result of this research showed that the role of Pancasila and Citizenship Education in forming student’s patriotism attitude gave a very positive impact on student’s self-character, because in this case the patriotism values obtained by students through Pancasila and Citizenship Education subjects could be well manifested in the form of concrete actions in everyday life. Therefore, awareness and willingness are needed for every citizen, especially students to set aside time, energy, and thought to give an effort to support the progress of the Indonesian nation nationally and globally through an attitude of patriotism.


Keyword : Pancasila and Citizenship Education, Patriotism, Student


Full Text:

PDF

References


Abrar, A., & Sundara, K. (2017). Peranan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Menanamkan Sikap Nasionalisme Pada Siswa di SMP Darul Hikmah Mataram. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(2), 40.

https://doi.org/10.31764/civicus.v5i2.977

Aristin, R. (2017). Revitalisasi Makna Identitas Nasional Di Kalangan Generasi Muda. Patriotisme, Nasionalisme, Identitas Nasional., 2, 4–6.

Azmi, S. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan Merupakan Salah Satu Pengejawantahan Dimensi Manusia. Jurnal Ilmiah.Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Volume. 18, 77–86.

Eko Suharyanto, S.T., M.Kom. & Dr. Yunus, S.Pd.i, M. P. . (2019). Pendidikan Karakter yang Efektif di Era Milenial. CENDEKIA Jaya, August, 1–9.

http://jurnal.untagcirebon.ac.id/index.php/cendekia-jaya/article/view/31

Elisa, N. (2017). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Pendidikan

Karakter Bangsa. Kalam Keadilan Jurnal Hukum, 5(1), 17–31.

Indrawadi, J. (2008). Nasionalisme Warganegara Indonesia : Jurnal Demokrasi, 7(2).

Irhandayaningsih. (2021). Peranan Pancasila Dalam Menumbuhkan Kesadaran Nasionalisme Generasi Muda Di Masa Pandemi Covid-19. Open Jurnal Unpam, 1(1), 2.

http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/gnp/article/view/11254

Mifdal Zusron Affaqi. (2016). Melihat sejarah nasionalisme Indonesia untuk memupuk sikap kebangsaan generasi muda. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 13(2), 209–216.

Ngadilah. (2007). Pendidikan Kewarganegaraan. 5(1), 10.

Nurnazhiifa, K., & Dewi, D. A. (2021). PPKN Sebagai Tonggak Rasa Patriotisme dan Nasionalisme Berkaitan dengan Identitas Nasional Bangsa Indonesia. IJoIS: Indonesian Journal of Islamic Studies, 2(2), 67–79.

Rianto, H., & Firmansyah, S. (2017). Upaya mewujudkan pemahaman nilai-nilai patriotisme dalam bersikap mahasiswa program studi PPKn IKIP PGRI Pontianak. Sosial-Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 4(1), 86–96.

Rusli, R. K., & Kholik, M. K. (2013). Teori Belajar Dalam Psikologi Pendidikan. Jurnal Sosial Humaniora, 4(2), 62–67.

https://ojs.unida.ac.id/JSH/article/view/468/pdf

Sugiman, A. M. R. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Nasionalisme Dan Patriotisme Melalui Materi Sikap Semangat Kebangsaan Dan Patriotisme Dalam Kehidupan Bermasyarakat, Berbangsa Dan Bernegara Pada Pembelajaran Pkn Di Sman 1 Pundong. Academy of Education Journal, 8(2), 174–199.

https://doi.org/10.47200/aoej.v8i2.370

Sulianti, A. (2018). Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Budaya Multikultural Untuk Menanamkan Sikap Patriotisme Warga Negara. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(2), 48–55.

https://doi.org/10.24269/jpk.v3.n2.2018.pp48-55

Sutarto, S. (2017). Teori Kognitif dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(2), 1.

https://doi.org/10.29240/jbk.v1i2.331

Tampake, T. (2018). Tantangan Globalisasi terhadap Nilai-nilai Keindonesiaan. Theologia: Jurnal Teologi Interdisipliner, 8(2), 17–28.

https://ejournal.uksw.edu/teologia/article/view/166/154

Tjiptabudy, J. (2010). Kebijakan Pemerintah Dalam Upaya Melestarikan Nilai-Nilai Pancasila Di Era Reformasi. Sasi, 16(3), 1.

https://doi.org/10.47268/sasi.v16i3.780

Tuhuteru, L. (2017). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Peningkatan

Pembentukan Karakter Bangsa di Tengah Arus Globalisasi. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III, November, 302–305.

Wahyudi, E., & Wibawani, S. (2021). Pembentukan Sikap Rela Berkorban Mahasiswa Melalui Mata Kuliah Patriotisme. Jurnal Pertahanan & Bela Negara, 11(1), 15–30.

Winataputra, U. S. (2016). Posisi akademik pendidikan kewarganegaraan (PKn) dan muatan/mata pelajaran pendidikan pancasila dan kewarganegaraan (PPKn) dalam konteks sistem .... Jurnal Moral Kemasyarakatan, 1(1), 15–36.

http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JMK/article/view/1184

Zurohman, A., & Bahrudin, B. (2021). Peran PKn dalam Membentuk Warga Negara Berpancasila. Journal Civics & Social Studies, 5(1), 24–30.

https://doi.org/10.31980/civicos.v5i1.793


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2775-8818 (Online)