candi borobudur kerajaan di indonesia

Honest Character Education Through Civic Learning With Value Clarification Tehnique (VCT) Model

Anggita Diah Safitri

Abstract


The purpose of this study was to determine the process of implementing honest character education in Civics learning with the VCT learning model. The benefit of this research is to improve the process of planting honest character in Civics learning in students. The research was conducted at SMP Negeri 1 Jenawi, Jenawi District, Karanganyar Regency, Central Java. This type of research is qualitative with data collection techniques with interview methods to determine honest character education in the Civics learning process. The results showed that the implementation of honest character education in Civics learning using the VCT model at SMP Negeri 1 Jenawi has been going well, it's just that what needs to be done to build honest character in students is by doing habituation so that students get used to it so that it becomes a habit for students. to bring up a positive honest character so that the next generation of the nation has a good character.

Keyword: Honesty Character Education, PPKn, VCT


Full Text:

PDF

References


A. Khosasih Djahiri. (1985). Strategi Pengajaran Afektif-Nilai-Moral VCT dan Games dalam VCT. PMPKN FPIPS IKIP Bandung.

Abdusshomad, A. (2018). Pentingnya Penerapan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran. Jurnal Asy-Syukriyyah, 19(1), 31–49.

https://doi.org/10.36769/asy.v19 i1.22

Ariyani, Y. D., & Wahyudi, A. (2021). Integrasi Nilai Karakter Menggunakan Model Value Clarification Technique (VCT) Untuk Mendukung Kurikulum 2013. 13(01), 23–36.

Cholisin. (2000). Ilmu Kewarganegaraan. Laboratorium Pendidikan. Kewarganegaraan UNY.

Dewi, N. R., Nisa, K., & Jiwandono, I. S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Value Clarification Tehnique (VCT) Tipe Percontohan Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Muatan PPKN Kelas IV SDN 3 Peresak Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1465–1474.

Ekayani, N. W., Antara, P. A., & Suranata, K. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) Terhadap Karakter. MIMBAR PGSD Undiksha, 7(3), 163–172.

Fitri, A. Z. (2012). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai & Etika di Sekolah. Arruz Media.

Hakim, Z. R., Taufik, M., & Atharoh, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran VCT (Value Clarification Technique) Terhadap Kemampuan

Pemecahan Masalah Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Di Sekolah Dasar Negeri Cimanis 2 Sobang Pandeglang. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 1(1), 31–38.

Haris, F., & Gunansyah, G. (2013). Penerapan Model Pembelajaran

Vct (Value Clarification Technique) Untuk Meningkatkan Kesadaran Nilai Menghargai Jasa Pahlawan Pada Siswa Sekolah Dasar. JPGSD, 01, 1–11.

Langgar, D. (2019). Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Kejujuran Pada Mata Pelajaran Ppkn Kelas Xi Di SMA Kristen 1 Kupang. Gatra Nusantara, 7, 33-41.

Mustari, M., & Rahman, M. (2011). Nilai karakter: Refleksi untuk pendidikan karakter.

Nurul Fitria, S. N. 1420410210. (2017). Konsep Pendidikan Karakter Menurut Thomas Lickona dan Yusuf QardhawI. In Tesis (Vol. 34, Issue 11).

Ofianto, O., & Ningsih, T. Z. (2021). Pengaruh Model Value Clarification Technique (VCT) dalam Pembelajaran Sejarah untuk Meningkatkan Karakter Siswa SMA Negeri 1 Sungai Penuh. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), XII(1), 58–64.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Kencana Prenada. Sari, M. P. (2016). Inovasi Pembelajaran Pkn Dengan Model VCT (Value Clarification Tehnique). Jurnal Teladan, 1(1), 11–18.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, da R&D.

CV Alfabeta.

Sunarso. (2006). Pendidikan Kewarganegaraan untuk Perguruan Tinggi. UNYPress.

Sutarjo Adisusilo. (2017). Pembelajaran Nilai-Karakter. PT.Raja Grafindo Persada.

Zaim Elmubarok. (2009). Membumikan Pendidikan Nilai. Alfabeta.

Zuriah, N. (2008). Pendidikan Moral dan Budi Pekerti dalam Perspektif Perubahan: Menggagas Platform Pendidikan Budi Pekerti Secara Kontekstual dan Futuristik. Bumi Aksara.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2775-8818 (Online)