candi borobudur kerajaan di indonesia

PENGGUNAAN METODE PROBLEM BASED LEARNING (PBL) BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR

Surya Ariz Perdana, Slameto Slameto

Abstract


Abstract : Background research problem is the teacher in delivering the subject matter of mathematics in the form of assignments and lectures. With that result the students are less enthusiastic and active in learning and learning outcomes of students 4th grade math N Ketapang 01 becomes low. This study aims to improve students' mathematics learning outcomes and describe the steps of the methods Problem Based Learning (PBL) aided audio-visual media that are tailored to the standard process. Classroom action research consists of two cycles, each cycle consisting of three meetings. The subject of research students 4th grade N Ketapang 01, as many as 21 students. Data collection instruments using test and non test. The research instrument is a matter of essay tests, observation and observation sheet. The results showed an increase in student learning outcomes. Improving student learning outcomes seen from the average value of classical, before action is 68.7, the first cycle increased to 78.5, and the second cycle increased to 87.8. Completeness student learning outcomes in pre-cycle by 42.9%, after the implemented action first cycle increased to 76.9%, and the second cycle increased to 90.47%. So PBL teaching methods aided audiovisual media adapted to the standards process can improve students' mathematics learning outcomes. Suggestions in the study are expected teachers can apply the methods of PBL aided by audio-visual media in improving student learning outcomes in mathematics, student activity in learning increases, adding the work in the school library, can complement the weaknesses of previous studies and discover new things, namely the application of PBL aided media EEK-based audio-visual
Abstrak : Latar belakang masalah penelitian adalah guru dalam menyampaikan materi pelajaran matematika berupa tugas dan ceramah. Dengan itu mengakibatkan siswa kurang antusias dan tidak aktif dalam pembelajaran dan hasil belajar matematika siswa kelas 4 SD N Ketapang 01 menjadi rendah. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa dan mendeskripsikan langkah-langkah metode Problem Based Learning (PBL) berbantuan media audio visual yang disesuaikan dengan standar proses. Jenis penelitian tinda-kan kelas ini terdiri dari 2 siklus, setiap siklus terdiri dari 3 kali pertemuan. Subjek penelitian siswa kelas 4 SD N Ketapang 01 sebanyak 21 siswa. Instrumen pengumpulan data menggunakan tes dan non tes. Instrumen penelitian berupa soal tes esay, lembar pengamatan dan observasi. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan hasil belajar siswa. Peningkatan hasil belajar siswa dilihat dari nilai rata-rata klasikal, sebelum dilakukan tinda-kan adalah 68,7, siklus I meningkat menjadi 78,5, dan siklus II meningkat menjadi 87,8. Ketuntasan hasil belajar siswa pada pra siklus sebesar 42,9%, setelah dilaksanakan tindakan siklus I meningkat menjadi 76,9%, dan si-klus II meningkat menjadi 90,47%. Jadi metode pembelajaran PBL berbantuan media audio visual yang dis-esuaikan dengan standar proses dapat meningkatkan hasil belajar matematika siswa. Saran dalam penelitian adalah diharapkan guru dapat menerapkan metode PBL berbantuan media audio visual dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika, keaktifan siswa dalam pembelajaran meningkat, menambah karya di perpustakaan sekolah, dapat melengkapi kelemahan penelitian sebelumnya dan menemukan hal baru yaitu penerapan PBL berbantuan media audio visual berbasis EEK
Kata Kunci: Metode Problem Based Learning (PBL), Media Audio Visual, Standar Proses, dan Hasil Bela-jar Matematika


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN : 2337-7054