candi borobudur kerajaan di indonesia

PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN DAN MINAT BACA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS TINGGI MAHASISWA PGSD FIP UNIMED

Ramli Sitorus

Abstract


Abstract: This study aims to determine: 1) The difference in learning outcomes Mathematics ma-hasiswa High Class taught by Contextual learning strategies and learning outcomes Mathematics ma-hasiswa High Class taught by stratagi expository, 2) The difference in the results of the study of Mathematics High Class have a high interest in reading with students who have an interest Read low, and 3) the interaction between learning strategy and the learning outcomes of interest in reading high Grade Math. The study was conducted in PGSD FIP Unimed. When the study for four months, the month of September 2012 to October 2012. The population in this study were all students PGSD FIP Unimed, who are following a course of Mathematics SD High-Class consists of four (4) classes. Sampling was determined by cluster random sampling technique. of each class will be sam-pled randomly from each class. The results of the analysis showed that: 1) High Grade Math learning outcomes of students taught by contextual learning strategies is higher than the High Grade Math learning outcomes of students taught by expository strategy (of F = 9.910> F table = 4.04) differences were significantly between the study results maha-high Grade Math students who have a high interest Read with students who have an interest in low Read (of F = 25.134> F table = 4.04), and 3) there is an interaction between learning strategies and Inter-ests Read-facing ter results High Grade Math students studying (of F = 10.26> F table = 4.04). The results of this study concluded that better contextual learning strategies taught to students who have a high interest in reading and learning strategies are used to good expository students who have an interest in reading is low and there is an interaction between learning strategies and Interests Read.
Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui : 1) Perbedaan hasil belajar Matematika Kelas Tinggi ma-hasiswa yang diajar dengan strategi pembelajaran Kontekstual dan hasil belajar Matematika Kelas Tinggi maha-siswa yang diajar dengan stratagi pembelajaran ekspositori, 2) Perbedaan hasil belajar Matematika Kelas Tinggi yang mempunyai minat baca tinggi dengan mahasiswa yang mempunyai Minat Baca rendah, dan 3) Interaksi an-tara strategi pembelajaran dengan Minat baca terhadap hasil belajar Matematika Kelas Tinggi. Penelitian dil-akukan di PGSD FIP Unimed. Waktu penelitian selama empat bulan, yaitu bulan September 2012 sampai dengan Oktober 2012. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa PGSD FIP Unimed, yang sedang mengikuti mata kuliah Matematika SD Kelas Tinggi terdiri dari 4 (empat) kelas. Pengambilan sampel ditetapkan dengan teknik cluster random sampling. dari masing-masing kelas akan diambil sampel secara acak dari tiap ke-las. Hasil analisis penelitian menunjukkan bahwa : 1) hasil belajar Matematika Kelas Tinggi mahasiswa yang diajar dengan strategi pembelajaran kontekstual lebih tinggi dibandingkan dengan hasil belajar Matematika Ke-las Tinggi mahasiswa yang diajar dengan strategi pembelajaran ekspositori (Fhitung = 9,910 > Ftabel = 4,04) terdapat perbedaan yang signifikan antara hasil belajar Matematika Kelas Tinggi mahasiswa yang mempunyai Minat Baca yang tinggi dengan mahasiswa yang mempunyai Minat Baca rendah (Fhitung = 25,134 > Ftabel = 4,04), dan 3) terdapat interaksi antara strategi pembelajaran dan Minat Baca terhadap hasil belajar Matematika Kelas Tinggi mahasiswa (Fhitung = 10,26 > Ftabel = 4,04). Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa strategi pembelajaran kontekstual lebih baik diajarkan kepada mahasiswa yang mempunyai minat baca tinggi dan strate-gi pembelajaran ekspositori baik digunakan kepada mahasiswa yang mempunyai minat baca rendah dan terdapat interaksi antara strategi pembelajaran dan Minat Baca.
Kata Kunci: Strategi Pembelajaran, Matematika SD Kelas Tinggi, dan Minat Baca.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN : 2337-7054